transport públic
Les empreses volen consensuar al febrer la nova compensació
Les companyies afirmen que el Govern es va oblidar de dir que la proposta és “provisional”
Les companyies de busos van rebre ahir la proposta de noves tarifes amb què el Govern les vol compensar per la gratuïtat del transport públic, que es mantindrà al llarg del 2023. El nou sistema va ser aprovat dimecres passat al consell de ministres i suposa que si abans es lliurava a les empreses 30 euros per cada abonament mensual activat, ara es pagaran només els viatges efectuats a un preu d’1,31 euros per trajecte. Això suposa que la factura que ha de pagar l’executiu per aquest concepte es redueixi al voltant d’un milió d’euros anuals. Segons van explicar ahir des de les dues empreses concessionàries, Coopalsa i Autocars Nadal, el Govern es va oblidar de puntualitzar dimecres que les noves tarifes són provisionals, tot i que van reiterar la seva predisposició a trobar una solució de consens en aquesta matèria, cosa que esperen que es produeixi al llarg del febrer.
En aquest sentit, el gerent de Coopalsa, Gabriel Dalleres, va explicar que de moment els experts de les companyies han de realitzar els seus càlculs, com ho han fet també els de l’Administració, per determinar si poden acceptar les noves tarifes. “La prova pilot del transport públic acaba el 31 de gener i per això havien de tenir a punt el nou sistema de compensació i ho han fet de manera unilateral”, va explicar Dalleres, que va rebutjar pronunciar-se sobre la proposta concreta feta des de l’executiu.
En la mateixa línia, el director d’Autocars Nadal, Bartumeu Gabriel, va manifestar que hi ha “molts factors i paràmetres a calcular”. El Govern va indicar que amb la nova fórmula de les tarifes les companyies encara rebran un 30% més de la quantitat inicialment pactada quan es va fer la concessió de les línies. Tot i això, Gabriel va recordar que hi ha molts elements que han encarit el servei en relació al 2019 com són, per exemple, els salaris que perceben els treballadors, que són més elevats, i el fort increment dels carburants. Per aquesta raó, Gabriel va dir també que cal analitzar la proposta per veure si és l’adequada.