entrevista a diari TV

Crida a la coordinació entre Govern i comuns per a l'accessibilitat

El pilot Albert Llovera reivindica que treballin plegats per fer un país accessible

Llovera durant l'entrevista a Diari TV.

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El pilot de ral·lis Albert Llovera, que també és president de la comissió d’accessibilitat, va fer una crida als comuns i al Govern perquè hi hagi més coordinació en aquesta matèria. Així ho va manifestar en l’entrevista que Pietat Martín Vivas li va fer al programa Parlem-ne de Diari TV. En concret, Llovera va posar sobre la taula que hi ha una “manca de coordinació entre els comuns i el Govern a l’hora de donar les aprovacions per als nous locals” en matèria d’accessibilitat. Per exemple, va indicar que hi ha casos en què les corporacions comunals donen les llicències i, després, el Govern no aprova els projectes perquè no s’adapten a la legislació vigent.

De fet, el pilot de ral·lis va reivindicar que cal fer un plantejament que vagi més enllà de la idea d’adaptar les coses per fer-les accessibles a les persones amb alguna discapacitat i apostar pel disseny universal. “El problema és que volem adaptar les coses quan es podrien haver fet universalment per a tothom”, va manifestar, afegint que “som al 2023, tothom ha de tenir la possibilitat d’anar als llocs i accedir-hi per si mateix”.

Així, Llovera va posar com a exemple que, tot i ser una obra nova, no pot accedir al Pont Tibetà de Canillo perquè va en cadira de rodes. En aquest sentit, el pilot va posar en relleu durant l’entrevista que si l’ens comunal hagués apostat per construir la infraestructura partint del disseny universal, seria accessible per a totes les persones, fet que aportaria un valor afegit a la par-ròquia. “Ens marcaríem un punt molt important a nivell internacional”, va explicar. “Nosaltres hi podríem accedir i per al comú donaria molta més importància a la seva parròquia, perquè la persona amb mobilitat reduïda que hi aniria normalment va acompanyada”. En aquest sentit, va detallar que sovint són persones que viatgen en grup i que fan una despesa més gran.

D’altra banda, pel que fa a les obres que ja s’han fet, Llovera va explicar que des de la comissió d’accessibilitat s’ha entregat un plec a cada comú que detalla les infraestructures que no són accessibles a les seves parròquies perquè hi puguin posar solució. Es tracta d’un “suggeriment”, tot i que va admetre que “hi ha una miqueta de termini, però és ampli”.

Pel que fa a llocs on hi ha bar-reres per a les persones que tenen algun tipus de discapacitat, Llovera va parlar de l’edifici de Govern, on, per exemple, les persones que pateixen alguna limitació visual tenen dificultats per saber el seu torn, ja que cal agafar un tiquet amb un número que surt a les pantalles, però que no es diu en veu alta.

Tanmateix, l’esportista va recordar que cal ser “coherents”. “Hi ha llocs que hem d’entendre que són molt complicats”, i va il·lustrar-ho amb una església romànica. “Ens agradaria accedir-hi, però no pots destrossar-la. Encara que hi hauria diferents maneres”. Així mateix, Llovera va opinar que Andorra “està força bé” a nivell d’accessibilitat, tenint en compte que “tenim un país on l’orografia i les temperatures no acompanyen”.

tracking