transport de viatgers

Govern i les companyies no es posen d'acord per les compensacions

Les empreses confien d’arribar a una entesa sobre les noves tarifes al més aviat possible

Les empreses negocien amb el Govern la compensació pel transport gratuït.Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El Govern no ha acabat de consensuar encara amb les empreses del transport públic de viatgers el nou sistema de compensació per la gratuïtat del servei. De fet, des de l’1 de febrer passat ja s’està aplicant la nova fórmula, que suposa que les empreses reben 1,31 euros per cada trajecte real efectuat pels viatgers, en lloc de 30 euros per cada abonament mensual estipulat fins ara. La modificació es va fer efectiva després que es comprovés que un 70% dels usuaris dels autobusos fan menys de quinze viatges mensuals.

Les empreses van expressar, però, a més de la seva sorpresa perquè s’hagués anunciat de manera unilateral la posada en marxa del nou sistema de compensació, el desacord amb el nou preu establert per l’executiu i les dues parts van començar un procés per arribar a una entesa.

El cert, però, és que des que es va anunciar el nou model tarifari per part del Govern, a final del mes de gener passat, s’ha avançat poc en la recerca d’una tarifa consensuada. En aquest sentit, el gerent de Coopalsa, una de les dues empreses concessionàries, Gabriel Dalleres, va explicar ahir que els experts de totes dues parts estan encara treballant per determinar si la xifra d’1,31 euros per trajecte s’adequa al servei que estan oferint les companyies. D’aquesta manera, segons va indicar Dalleres, “a final de mes hi podria haver ja una resolució” concreta del preu que s’aplicarà de manera definitiva. El directiu de Coopalsa també va assenyalar que la seva empresa ha presentat ja les al·legacions pertinents a dos dels tres expedients que li ha obert el Govern pel col·lapse que va patir el servei en determinats moments, en l’inici del curs escolar i de la temporada d’hivern, que poden comportar dues sancions de 2.000 euros i una altra de 600. Així mateix, l’empresa té previst presentar al·legacions a un tercer expedient quan se li comuniqui.

Per la seva banda, el director d’Autocars Nadal, Bartumeu Gabriel, va ser més prudent i no es va voler aventurar a donar cap data concreta sobre quan pot finalitzar la negociació amb l’executiu. “Estem encara recopilant documentació que ens han demanat els experts i el cert és que hi ha molts paràmetres que s’han de posar sobre la taula”, va explicar Gabriel. Per aquesta raó, va manifestar que encara no es podia aventurar a pronunciar-se sobre una data de quan podrien acabar les converses. El Govern manté que amb les noves tarifes les companyies encara rebran un trenta per cent més de la quantitat inicialment pactada quan es va fer la concessió. Les compa­nyies mantenen, però, que des del 2019 han pujat molt els carburants i també els costos en personal.

tracking