transició energètica

Reptes del cotxe elèctric

Europa ha acordat prohibir la venda de cotxes amb motor de combustió l’any 2035. El vehicle elèctric és l’alternativa més extesa però per ara no se’n preveu un creixement “exponencial”

Un cotxe carregant-se en un dels punts habilitats per FEDA.ARXIU

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Andorra es van matricular l’any passat 4.626 vehicles, 2.593 dels quals moguts per benzina i 921 de gasoil. Els elèctrics purs van ser 272, el doble que l’any anterior, però no van arribar al 6% de les matriculacions totals. Els models hibrids són encara els preferits quan es tria una alternativa al cotxe “tradicional”. La mobilitat de zero emissions es fa un lloc a poc a poc al mercat i a hores d’ara encara no es preveu una eclosió imminent. “De moment no estem preveient un creixement exponencial”, exposa Ivan Mora, gerent de FEDA Solucions, la filial de la companyia elèctrica que s’ocupa de la mobilitat sostenible. El fenomen haurà de venir d’un abaratiment del preu –de l’aparició de cotxes low cost, per exemple– i de millores tecnològiques que augmentin l’autonomia de les bateries, especialment en un país com Andorra, on hi ha molts trajectes fora de les fronteres, a les principals ciutats veïnes, i l’usuari es vol garantir arribar al destí. “Això podria accelerar-ne l’adopció. Però de moment els ritmes són lineals i preveiem un creixement gestionable”, argumenta.

La clau és si quan passi es podrà abastir la demanda, tenint en compte l’escenari actual i les constants crides a l’estalvi. “Ens preocupa més la simultaneïtat que el consum”, argumenta Mora. Vol dir que tothom vulgui carregar en el mateix moment i sobresaturi la xarxa. Per evitar-ho s’hauran de buscar fórmules com ara jugar amb les tarifes. “Potser si vols carregar en hora punta en el futur et costarà una milionada i si ho fas a la nit et costarà barat”, argumenta. En tot cas, el consum augmentarà però és una incògnita en quina mesura: “No puc dir què gastarem d’aquí cinc anys a l’hivern” dependrà, continua, del nivell d’adopció a la mobilitat alternativa.

Tot plegat s’emmarca “en un canvi industrial com no hem viscut en anys, que és la transició energètica”, indica Mora. Un camí cap a l’aprofitament de les fonts verdes que ara mateix no vol dir que els hidrocarburs desapareguin perquè “camions, transport marítim, aeri... de moment hi ha poques solucions tecnològiques alternatives. En canvi el vehicle elèctric és quatre cop més eficient que el de combustió”, argumenta el responsable de la filial de FEDA. I, a més, vehicle elèctric a part també s’expandeixen altres alternatives: “A França una de cada tres estacions de servei té bioetanol, blat, remolatxa combinats amb gasoil i s’obté un carburant més fàcil de produir i d’alguna manera també diversifica les fonts d’energia”, argumenta. Així que l’escenari “de tota aquesta revolució energètica que també implicarà una revolució industrial és molt difícil de preveure”, insisteix.

La preparació

FEDA compta amb 48 carregadors a la via pública, doblant la directriu europea actual que demana 3,6 punts per 1.000 persones motoritzades. A Andorra s’ha tingut en compte el factor destinació turística “i d’alguna manera hem de tenir el sobredimensionament d’aquesta xarxa per als turistes”. Ara l’objectiu és que aquesta xarxa tingui una funció puntual, que serveixi “per al turista que ha de fer quatre encàrrecs i carregar el cotxe per arribar a l’hotel o per al resident que marxa de cap de setmana i abans de deixar el país vol completar la bateria”. I per això es treballen “ofertes per a aparcaments privats, d’hotels o comunitats de veïns perquè una gran part d’aquests vehicles puguin carregar al destí” i que la via pública representi “un 30 o un 35 per cent de les càrregues”.

Malgrat que admet que ara mateix és difícil calcular-ho, xifra en un 10% els usuaris que encara no compten amb una opció privada i segueixen abastint-se a la via pública. I és que malgrat que des que es va posar preu a abastir-se d’energia en els punts de FEDA “els hàbits han canviat, hi ha clients que encara no han fet el canvi perquè la tarifa que tenim els surt a compte i no volen fer la inversió”.

Tenint en compte que es compleix el que demana Europa quant a punts de càrrega i que les dades certifiquen que fins i tot la xarxa està “sobredimensionada” – “no hi ha hagut cap dia que haguem tingut més de la meitat de carregadors funcionant”, argumenta–, en el que se centra FEDA Solucions és apostar per carregadors més ràpids. I substituir els punts de 22 kilowatts però d’altres de ràpids, de 50, 60 kilowatts, “perquè entenem que cada vegada més l’ús de la via pública ha de ser d’oportunitat, m’aparco, faig un encàrrec o dino en un restaurant, surto i deixo la plaça a un altre. La càrrega més lenta s’hauria de fer en altres punts”.

tracking