mobilitat
Solució provisional per al vial de la Massana
El projecte final preveu la unió del desviament més amunt, a l’altura del Caprabo, però el conveni amb els propietaris del terreny encara no s’ha fet
El desviamanet de la Massana connectarà la sortida cap a Ordino a l’alçada de la caserna de Bombers que hi ha a la sortida de la parròquia. Es tracta d’una petita modificació respecte al projecte que consta en el pla sectorial d’infraestructures i que tindrà una durada determinada. És a dir, provisionalment es farà aquesta nova connexió per evitar que el projecte quedi frenat a l’espera de poder fer la unió als terrenys que hi ha una mica més amunt, on actualment hi ha el supermercat Caprabo. El motiu és que el conveni amb els propietaris del terreny on ara s’ubica el supermercat encara no està tancat i la seva negociació es pot allargar. Entre d’altres qüestions, un dels motius pels quals les converses s’estan allargant és perquè la nova carretera afectaria una part de l’edifici on ara hi ha el negoci.
El canvi, que serà provisional, no suposa, segons van indicar des del Govern, cap variació pressupostària, ja que la unió es faria aprofitant el pont que ja hi ha davant de la caserna de bombers i únicament s’afegiria en aquest tram una petita rotonda que permetés accedir al vial o bé seguir pel centre de la Massana. Més endavant, quan es desbloquegin les negociacions amb els terrenys que hi ha més amunt, es farà la fase tal i com s’havia pensat de bon començament.
Des del Govern van indicar que actualment ja s’ha arribat a una entesa amb més de la meitat dels propietaris dels terrenys que es veuran afectats pel pas del nou vial. Un tràmit lent i farragós, ja que tots els terrenys són privats i cada un té una casuística diferent que requereix d’una negociació particular per aconseguir la cessió de manera voluntària. En cas que algun privat s’hi negués, s’hauria de començar amb un procés d’expropiació que requereix del pas per la justícia i que podria allargar-se anys. És per això que sempre s’intenta arribar a una entesa prèvia amb els propietaris. La voluntat de l’executiu és licitar les obres malgrat encara no s’hagi tancat el conveni amb els propietaris del terreny del supermercat amb l’alternativa de fer la connexió temporalment uns metres més avall si, arribat el moment d’iniciar els treballs, encara no s’ha arribat a una entesa amb els efectats.
Actualment, el projecte es troba en la fase final de redacció i, segons els terminis amb els quals treballa el ministeri, després de l’estiu es podria treure a concurs una de les fases d’obra. Tot i que encara no se sap del cert quina, la que sembla que està més avançada perquè ja es tenen gairebé tots els convenis per cedir els terrenys signats és precisament el tram que unirà el centre de la Massana, a l’alçada de la plaça de les Fontetes aproximadament, en direcció Ordino. Les altres fases s’aniran fent paral·lelament a mesura que els acords amb els propietaris es tanquin.
El projecte s’estima que tindrà un cost de 19,2 milions d’euros, repartits en partides pressupostàries plurianuals, una xifra molt inferior a la que es preveia amb la infraestructura inicial, que s’enfilava als 50 o 60 milions d’euros. El que permet aquesta important reducció de la inversió és la decisió de no fer el primer tram del vial que començava a la rotonda que hi ha a la sortida del túnel dels Dos Valires fins a la Serra de l’Honor, ja que aquest era el tros més costós de fer. El vial començarà finalment a partir de la Serra de l’Honor.
EL DESVIAMENT REDUIRÀ EN UN 73% EL TRÀNSIT PER DINS DE LA PARRÒQUIA
El desviament de la Massana permetrà reduir en un 73% el trànsit que actualment passa per dins del poble. Així consta en l’estudi d’impacte sobre la mobilitat i el medi ambient de la infraestructura dut a terme pel ministeri de Territori, que encapçala Víctor Filloy. L’anàlisi destaca que actualment per l’interior de la població de la Massana passen 18.702 vehicles diaris, amb concentracions màximes de trànsit que provoquen retencions a diari al matí entre les 8 i les 9.30 hores i a la tarda, des de les 17 hores fins a les 19 hores. Els experts calculen que, una vegada la variant sigui una realitat, hi circularan un total de 8.400 vehicles diaris en cada sentit. És a dir, en total, comptant els que van en direcció sud i els que ho fan en direcció nord utilitzaran la variant fins a 16.800 vehicles cada dia tenint en compte els diferents itineraris possibles que permetrà. L’informe calcula que l’alternativa viària permetrà un creixement de la capacitat del 120% respecte la situació actual, fet que suposarà disposar d’una capacitat portant de la xarxa de 15.360 vehicles diaris per carril, és a dir, 30.720 vehicles al dia en total.