El 69% de les consultes al SIAD són sobre la interrupció de l'embaràs
El servei atén 96 persones des que es va crear, fa tres anys, 36 de les quals el 2022
El servei d’atenció integral a la dona (SIAD) ha atès des que es va posar en funcionament, ara fa tres anys, 96 persones, 36 de les quals al llarg del 2022. El principal motiu de consulta ha estat la interrupció voluntària de l’embaràs, que va representar l’any passat el 69% del total, si bé també es van fer demandes sobre els mètodes anticonceptius, la píndola de l’endemà –que s’administra gratuïtament des del 2021– o la planificació familiar. La majoria d’usuaris van ser dones, amb una mitjana d’edat que se situa en 29,4 anys, si bé hi va haver alguns homes que es van adreçar al servei en representació de la parella o que volien informació sobre mètodes anticonceptius.
La secretària d’Estat de Salut en funcions, Helena Mas, i la llevadora referent del SIAD, Cristina Pérez, van fer ahir balanç del servei i van presentar algunes de les novetats, coincidint amb el Dia internacional de les dones, que se celebra avui, 8 de març. “Crec que estem aconseguint el que era l’objectiu de convertir-nos en centre de referència del país en tot allò relacionat amb la salut sexual i reproductiva d’Andorra”, va explicar Pérez, que feia d’aquesta manera una valoració positiva del servei. Fins aquests moments del 2023 ja s’han recollit una desena de noves consultes i, segons va ressaltar la llevadora, “cada vegada ens estem donant més a conèixer i estem ampliant el camp d’actuació, en el sentit que no ens limitem només a tractar sobre la interrupció voluntària de l’embaràs, sinó també a altres molts camps, com ara la píndola de l’endemà, la planificació familiar o els mètodes anticonceptius; al final anem pel camí que volíem, que és convertir-nos en centre de referència en aquests temes”. Pel que fa a la interrupció voluntària de l’embaràs, el servei informa les dones sobre l’itinerari que poden seguir en cada cas concret, “depenent del que li calgui a cadascuna”, segons va assenyalar Pérez.
Nova web
Una de les novetats que es posen en marxa enguany amb l’objectiu d’“ajudar a visibilitzar i apropar el SIAD encara més a la ciutadania” és la creació d’una web, que està activa des d’aquesta mateixa setmana, amb una doble funció: “D’una banda, un apartat de contacte en què l’usuari podrà deixar la seva consulta d’una manera directa perquè una llevadora pugui atendre-la i donar-hi resposta i, de l’altra, un apartat de temes d’interès per facilitar informació sobre diferents aspectes de la salut sexual i reproductiva”, va indicar Mas. Entre aquests temes d’interès inclosos hi ha, per exemple, els mètodes anticonceptius, el cicle menstrual, el consentiment, les malalties de transmissió sexual o la interrupció voluntària de l’embaràs, entre altres, si bé la voluntat és que els continguts es vagin renovant periòdicament.
Altres canals habituals per posar-se en contacte amb el SIAD són les visites presencials als centres d’atenció primària (CAP), on s’ha instal·lat una cartelleria nova i més visible que fa referència al servei, el telèfon 191 i el correu siad@saas.ad. Mas també va explicar ahir que les llevadores que intervenen en aquest servei han començat a oferir xerrades sobre diversos temes i la previsió és que enguany n’hi pugui haver d’altres en col·laboració amb els comuns o les escoles.
Pel que fa a la píndola de l’endemà, que s’ofereix des del març del 2021, s’han registrat una trentena de demandes. En aquest cas, la dispensació, que és gratuïta, es fa als CAP entre setmana, i també els caps de setmana si es considera necessari. “La rebuda és bona perquè tot el que sigui poder respondre de manera ràpida a la demanda d’alguna persona que la necessita és positiu”, va afirmar Pérez. El SIAD es va crear de manera específica per a persones que decideixin avortar, però ha anat ampliant progressivament la tipologia de les consultes, que són sempre gratuïtes i confidencials.