transport públic
La Batllia declara la fallida de la històrica Hispano Andorrana
La companyia va néixer el 1940 i ara manté el trajecte entre la Seu i Andorra
La companyia d’autobusos Hispano Andorrana, històrica del transport públic al Principat, passa a mans d’un administrador judicial. El BOPA publicava ahir l’edicte de la Batllia pel qual es declara la fallida i cessació de pagaments de l’empresa. La societat titular de la companyia serà administrada ara pel saig Xavier Granyó.
La Hispano Andorrana forma part del grup de transport de viatgers Montmantell des d’aproximadament l’any 2000 i juntament amb Camino Bus explota la línia de transport regular que cobreix el trajecte entre la Seu d'Urgell i Andorra. L’agost de l’any passat el comú de Sant Julià de Lòria també adjudicava a l’empresa per la via de la contractació directa (abans la licitació havia quedat deserta) el servei de bus parroquial, el Quart Bus. Fonts properes a l’empresa van assenyalar que aquesta activitat no es veurà alterada.
La Hispano Andorrana va néixer el 1940, any en què va obtenir l’autorització del Consell General per cobrir la ruta entre Andorra i Ordino. La voluntat inicial també era la d’obrir una nova ruta entre Andorra i l’Ospitalet. L’empresa, però, ha anat perdent força els últims anys. Va quedar fora del concurs per explotar les línies del transport públic nacional el 2019 i també va deixar de fer els serveis parroquials d’Andorra la Vella i Ordino després que els comuns convoquessin nous concursos de concessió de les línies. Sí que manté el trajecte amb la capital alturgellenca que ha estat polèmic els últims temps per les queixes dels usuaris relacionades amb les deficiències del servei.
L’edicte judicial fixa que s’ha nomenat controlador de la cessació de pagament i fallida la Caixa Andorrana de Seguretat Social (CASS). Un cop feta pública la fallida els creditors tenen ara 30 dies per entregar als administradors judicials “els justificants de llurs crèdits per a la seva verificació i perquè pugui fer-se la relació corresponent”.
LA HISTÒRIA
-Primera autorització
L’empresa obtenia el 1940 l’autorització del Consell General per cobrir la ruta entre Andorra i Ordino.
-Pèrdua de pes
El 2019 va quedar fora de l’explotació de línies del transport públic nacional i els últims anys també ha perdut les línies parroquials de la capital i Ordino.