mobilitat sostenible
Un carril bici unirà Sant Julià i la capital
El comú lauredià i el Govern signaran el conveni dijous de la setmana vinent
Un carril bici unirà Sant Julià de Lòria i Andorra la Vella. Així ho va anunciar ahir Josep Majoral, cònsol major de la parròquia laurediana. “La setmana vinent se signarà un conveni amb Govern per fer un carril per a ciclistes que uneixi les dues parròquies”, va comunicar Majoral. Més concretament, el conveni se signarà dijous vinent i el cònsol major va destacar que a partir d’aquest moment caldrà “coordinar-se i començar a treballar-hi com abans millor”. La nova via s’allargarà fins al pont de la Margineda, on comença l’actual carril bici de la capital.
La notícia es va comunicar ahir durant la compareixença de Cicland, el servei públic de bicicletes elèctriques compartides, que presentava el nou model de bicis que substituiran les antigues. En total s’incorporaran una cinquantena, que pretenen ser la generació renovada de les primeres que ja tenien. El canvi més evident és el color de les bicicletes, que passen del tradicional verd a ser totalment blanques. Així mateix, les bicicletes també són més lleugeres, amb millores de posició de pedaleig i amb una bateria més potent i de llarga durada. D’entrada, aquesta hauria d’aguantar tot un dia. “L’arribada de les noves bicicletes referma el compromís de fomentar la mobilitat sostenible, millorant la seguretat dels usuaris”, va exposar Sílvia Calvó, ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat en funcions.
Parades virtuals
La nova bicicleta incorpora un sistema que permet habilitar parades virtuals. Aquestes se sumen a la vintena de parades físiques que existeixen i la funció és pràcticament la mateixa: estacionar la bicicleta. Ara bé, a les parades virtuals no hi haurà l’opció de carregar-les, la qual cosa no hauria de suposar cap problema gràcies a les noves bateries de llarga durada. “Amb l’antic sistema de parades fixes era més complicat trobar ubicacions perquè n’hi havia més aviat poques. Ara amb les parades virtuals hi haurà més punts on estacionar la bicicleta”, va apuntar Cèlia Vendrell, consellera de Medi Ambient, Mobilitat i Urbanisme del comú Escaldes-Engordany.
De moment, el nou model conviurà amb l’antic, però es preveu que abans del 10 d’abril ja s’hagin incorporat totes les noves bicicletes. “Esperem que cada cop hi hagi més usuaris i que aquesta mobilitat sostenible, juntament amb la mobilitat a peu, es potenciï. La mobilitat sostenible és la mobilitat no del futur, sinó del present”, va dir David Astrié, cònsol major d’Andorra la Vella.
Durant la presentació de Cicland, la ministra de Medi Ambient en funcions va anunciar que, seguint l’exemple del transport públic, el servei de bicicletes elèctriques compartides serà gratuït durant tot aquest any atès que hi ha un important nombre de persones que s’han adherit a Cicland gràcies a la gratuïtat. En dades, des dels inicis de Cicland els usuaris han realitzat més de 26.000 trajectes i des del començament d’aquest any ja se n’han efectuat més de 2.000. Finalment, a l’esdeveniment es va comentar que les parades físiques i virtuals romandran a les parròquies de la vall central –Sant Julià de Lòria, Andorra la Vella i Escaldes-Engordany–, ja que tenen el territori més còmode per desplaçar-se en bicicleta.
LES NOVETATS
1 Un carril bici des de sant julià fins a la capital
La via anirà des de la parròquia de Sant Julià de Lòria fins al pont de la Margineda, a Andorra la Vella, on la capital ja té el seu carril per a les bicicletes.
2 55 Bicicletes més segures i lleugeres
Cicland incorpora una cinquantena de bicicletes de nova generació per substituir les antigues. Aquestes pretenen ser més lleugeres i segures.
3 Estacions virtuals a la vall central
El servei públic de bicicletes compartides també incorpora estacions virtuals a Sant Julià de Lòria, Andorra la Vella i Escaldes-Engordany.