Carta social
Govern defensa que la legislació aprovada ha de reduir la bretxa salarial
La Carta Social demana més mesures per regular el dret a la igualtat salarial entre homes i dones
El ministrePortaveui de Finances en funcions,CesarMarquina, considera que Andorra té marcat el camí per minvar la bretxa salarial i puntualitza que si l'anàlisi publicada avui pel Consell d'Europa hagués tingut en compte la Llei 06/2022, per a l'aplicació efectiva del Dret a la igualtat de tracte i d'oportunitats i a la no-discriminació entre dones i homes, les conclusions del Comitè Europeu de Drets Socials (CEDS) "haurien estat diferents". En aquest sentit,Marquinaha remarcat en la roda de premsa posterior alconsell de ministresque l'informe correspon al període entre el gener del 2017 i el gener del 2020 i que, per tant, encara no havia entrat en vigor la corresponent llei.
El titular de la cartera de Finances confia que en la següent anàlisi de la Carta Social "variarà aquesta disconformitat" i indica que l'aplicació d'aquesta llei "com a mínim marca el camí a seguir i l'obligatorietat d'anar en aquest sentit per minvar aquesta possible bretxa salarial".L'informe del Comitè Europeu de Drets Socials (CEDS) hasuspèsAndorra per dos aspectes més: no disposar d'un període de preavís en l'acomiadament de treballadors el període de prova i per no fer revisions mèdiques als treballadors nocturns.
Respecte a la discriminació salarial, l'informe elaborat pel comitè recorda que en la conclusió anterior, referent al 2018, es va demanar informació sobre com es regulava el dret a la igualtat salarial entre homes i dones, i si la discriminació directa i indirecta estava prohibida. Tanmateix, demanava si la llei definia els conceptes de "treball igual" i "treball d'igual valor". En resposta, l'informe assegura que la Llei 13/2019 d'igualtat de tracte i no discriminació va entrar el vigor el 21 de març del 2019 i defineix el principi d'igualtat salarial entre homes i dones. Així, estableix l'obligació de "proporcionar la mateixa retribució, sigui quina sigui la naturalesa d'aquesta remuneració, per treball d'igual valor, sense discriminació de la dona". Tot i això, l'òrgan conclou que no s'ha establert cap legislació interna que prohibeixi la discriminació salarial a convenis col·lectius i considera que la situació no s'ajusta a l'article corresponent de la Carta Social.
Un altre punt en què el Consell d'Europa suspèn al Principat és en la falta d'una revisió mèdica obligatòria per als treballadors destinats al treball nocturn. En aquest sentit, l'informe recorda que aquesta disconformitat ja s'havia informat en la conclusió anterior i lamenten que les disposicions legislatives en qüestió "no s'han modificat durant el període de referència", i reitera la demanda. En referència a aquest punt,Marquinaha confirmat que l'ordenament jurídic no preveu que s'hagi de fer un examen mèdic en treballadors que desenvolupen la seva feina a la nit i en aquest sentit ha indicat que "sí que se'n fan per altres supòsits laborals, com per treballs que suposen activitats perilloses o el tracte amb elements nocius, així com en menors d'edat".
Finalment, el comitè reitera el dret de tots els treballadors a un període de preavís "raonable" per a la cessió del treball. Així, l'informe considera que la situació a Andorra "no és clara" i demana que el proper informe proporcioni informació actualitzada sobre els terminis de preavís en treballadors en període de prova i el nivell de compensació en lloc d'avís. El ministre Portaveu en funcions ha indicat que és cert que no s'estableix aquesta obligatorietat i ha indicat que el comitè estableix que en "algun moment" l'ordenament jurídic andorrà l'haurà de recollir.
Marquinaha fet una valoració "força positiva" de les conclusions de l'informe, que estableix que Andorra compleix amb 9 de les 15 disposicions de la Carta Social i ha mencionat que els països veïns tenen uns nivells de compliment "inferiors" als del Principat.