rEPORTATGE

Innovant amb la tradició

Les mones de pasqua més demandades continuen sent les que porten les decoracions més típiques, com conills, ous i plomes. ‘Frozen’ o ‘Pikachu’ o el tamarro també són best-sellers.

La pastisseria Estopiñán ha fet ous de pasqua amb tamarros.Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El temps passa, però les tradicions romanen. En arribar la Setmana Santa, tots els padrins inicien la cerca de la mona de Pasqua que regalaran als fillols i les pastisseries comencen a treballar sense parar perquè ningú no se’n quedi sense. La majoria de negocis coincideixen que el dolç més demanat continua sent el típic pastís recobert de xocolata i amb uns quants ous i conills. Ara bé, les modes i les innovacions també s’imposen.

La pastisseria Youcakes by Estopiñan, ubicada a Escaldes-Engordany i que des de fa poc també comercialitza els productes via online, té més d’un centenar de figures de xocolata i corrobora que les mones que més es venen són les que tenen les decoracions més típiques. Ous, conills, plomes, pollets de plàstic... Alexis Estopiñán, l’actual encarregat de la pastisseria, afegeix que una de les altres mones més demanades és una que té un tamarro de xocolata. Els tamarros són unes criatures fantàstiques típiques de la cultura popular andorrana que, segons la llegenda, solen habitar els boscos dels Pirineus, sobretot a les zones del Pallars, Occitània i el Principat, i aquest any han aconseguit cridar l’atenció tant dels més petits com dels adults. A banda del pes de la tradició, les pastisseries també venen molts ninots de Frozen, de Pikachu i altres dibuixos animats, com també pilotes de futbol i escuts dels equips.

Pel que fa a la demanda, les pastisseries confirmen que aquest any es manté la dinàmica del passat. Tenen treball, però no tant com els anys prepandèmics. “Es nota que molta gent no està en el millor moment econòmicament parlant, no poden permetre’s comprar segons quines mones i per això acostumen a escollir figures més petites”, lamenta Marilyn da Silva, l’encarregada d’Art i Pa del carrer Ciutat de Consuegra de la capital. Tot i això, està convençuda que les comandes s’aproparan a les de l’any passat. Des de la pastisseria Granja La Lyonesa no ho tenen tan clar. Expliquen que els està venint molta gent intolerant i que ells no poden oferir un producte adaptat a totes les necessitats perquè no tenen espai per fer-ho: “Si no, per descomptat.”

En aquest sentit, competir amb les grans superfícies els resulta complicat. En disposar de més recursos, aquestes poden arribar gairebé on vulguin, i en fer comandes més grans igualar-los en preus és complicat. “Nosaltres som botigues petites i no podem posar les figures de xocolata a grans preus perquè si no, no tenim benefici”, reivindica l’encarregada d’Art i Pa, afegint que aquestes grans superfícies fan el seu tipus de mona i els petits negocis en fan un altre, i “la qualitat no és la mateixa”.

A aquests reptes se suma enguany un altre de nou: la inflació. Des de La Lyonesa expliquen que el que més s’ha apujat de preu és la mantega, el sucre i els ous i, malauradament, això s’ha vist reflectit en el preu final de les mones. “Hem hagut d’apujar prop del 3% i encara així tenim poc marge de benefici”, afirmen. L’encarregat de Youcakes by Estopiñan afegeix la xocolata com un altre dels productes que més s’han encarit, però explica que la seva pastisseria ha preferit no apujar de moment preus.

Una altra de les figures de Youcakes by Estopiñán.

tracking