transport públic
Autocars Nadal porta el Govern a la Batllia
Es queixa que ha de pagar un cànon injustament, ja que no ha arribat als objectius
La companyia Autocars Nadal ha presentat una demanda contra Govern per un cànon que li fan pagar, segons la versió de l’entitat privada, injustament. Bartumeu Gabriel, director general de la companyia d’autobusos, explica que quan van guanyar el concurs per gestionar les línies de transport nacional regular de viatgers L1 i Bus Exprés, al contracte s’especificava que havien de pagar un cànon sempre que s’arribés a uns objectius marcats prèviament. Amb la pandèmia pel mig, l’empresari denuncia que no han arribat a aquests objectius i, tot i ser-ne conscients, l’executiu els segueix demanant que paguin els cànons.
Autocars Nadal gestiona des del 2019 la línia 1, que va d’Escaldes-Engordany fins a Sant Julià de Lòria, i el Bus Exprés, que fa el mateix trajecte sense passar per Santa Coloma. Gabriel narra que els primers mesos el servei els anava tal com esperaven, però que llavors va arribar la pandèmia. “Ho vam passar molt malament. Sí que és cert que el Govern ens va ajudar amb els ERTO i ens va donar ajudes”, afirma el director general de la companyia. Com és evident, no van arribar als objectius que juntament amb l’executiu havien marcat en firmar el contracte i, tot i recuperar la normalitat progressivament, els anys següents tampoc han estat com esperaven. Sabent-ho, el Govern els reclama els cànons corresponents des del 2019 fins al 2022.
Gabriel assegura que abans d’arribar fins a aquest punt van presentar dos recursos, però els van desestimar. “Malauradament, el proper pas ha estat anar a la Batllia.” El director general afegeix que han tingut diverses reunions amb l’executiu, els ministres i el departament de Transport, però no han arribat mai a res. “Govern té una visió i nosaltres una altra. Diu que hem de pagar sí o sí i que després ja ho reclamarem”, afegeix. Des d’Autocars Nadal, però, prefereixen que la qüestió s’arregli per la justícia, ja que, asseguren, han tingut diversos entrebancs amb Govern i no en volen més. En efecte, fa uns mesos l’executiu va anunciar que les dates d’esquí escolar dels alumnes de segona ensenyança d’alguns centres educatius podrien canviar en relació amb el calendari previst inicialment a causa de la mancança de busos. Les companyies es van assabentar de la notícia pels mitjans de comunicació i van reivindicar que de busos no en faltaven, sinó que tot era originat per una suposada falta de planificació per part de les autoritats.
MANCA DE CONDUCTORS
Per si no fos suficient, Autocars Nadal i altres companyies s’han enfrontat aquest hivern amb una manca de conductors sense precedents. “La temporada d’hivern l’hem salvat contractant temporers, però ara necessitem cobrir les seves places”, explica Gabriel. El problema és que no troben conductors al Principat i els han d’anar a buscar a l’estranger; ara bé, aquest tràmit implica molts permisos “i no és fàcil”. No obstant això, el balanç que fan des d’Autocars Nadal del servei donat a l’hivern és positiu i estan treballant perquè quan marxin els temporers les seves places ja estiguin cobertes.
CRONOLOGIA
1. Autocars Nadal inicia el servei l’any 2019
Autocars Nadal va començar a ocupar-se de l’L1 i el Bus Exprés el 2019. Amb Govern van pactar que si arribaven a uns objectius havien de pagar un cànon.
2. La pandèmia els impedeix arribar als objectius
La pandèmia i la crisi posterior van impedir a la companyia d’autobusos arribar a aquests objectius i, malgrat això, l’executiu li reclama el cànon.
3. Dos recursos desestimats i la Batllia
Autocars Nadal va presentar dos recursos, però els van desestimar. El director general explica que no han tingut altre remei que portar-ho a la Batllia.