REPORTATGE
El desgavell dels telèfons
El Govern haurà de centralitzar l’atenció de les emergències sota un únic número durant aquesta legislatura.
En una situació d’emergència, a quin telèfon has de trucar? Si sortíssim al carrer i féssim aquesta pregunta a tothom qui trobéssim que viu al país, no serien gaires els qui poguessin donar-hi la resposta correcta.
A Andorra no hi ha un telèfon que unifiqui l’atenció telefònica de les emergències. Si tens una urgència mèdica has de trucar al 116. Si se t’ha incendiat la cuina i necessites que els bombers hi intervinguin ràpidament, has de marcar el 118. El número de la policia és el 110. Si t’has perdut o t’has fet mal a la muntanya, et responen al 112, mentre que el 181 està habilitat per a les víctimes de violència de gènere. Tots aquests números, juntament amb el d’atenció al consumidor Andorra Telecom (115) i el de tràmits de Govern (150), són els únics del Principat que no cobren a qui fa la trucada, segons van confirmar aquesta setmana al Diari fonts de la parapública.
La profusió de números d’emergència és una anomalia que el Govern haurà de corregir aquesta legislatura. La Llei de Protecció Civil dona a l’executiu un termini màxim de tres anys a partir de l’entrada en vigor del text –va aprovar-se l’estiu de l’any passat– per centralitzar l’atenció telefònica de les emergències sota el número 112 o qualsevol altre que dicti la normativa europea.
Aquest número haurà de comprendre “la recepció de les trucades d’auxili de la població en tot el territori nacional i la seva gestió davant els serveis públics competents en matèria de seguretat ciutadana, prevenció i extinció d’incendis i salvaments, atenció sanitària urgent i protecció civil, i en les altres matèries que s’escaiguin en funció de la naturalesa de l’emergència”, segons diu la llei. L’atenció s’haurà de poder oferir com a mínim en quatre llengües: català, castellà, francès i anglès.
D’altra banda, a part dels telèfons gratuïts, al Principat hi ha una vintena de números amb preu reduït. La CASS en té un, així com institucions públiques i parapúbliques com els comuns, els banders, la Creu Roja, la duana, la Inspecció Tècnica de Vehicles (ITV) i l’elèctrica FEDA.
La resta de telèfons, van apuntar fonts de la parapública, cobren la tarifa general al qui fa la trucada.