Anàlisi electoral
L'enquesta electoral de l'ARI no va llegir la força que tindria Concòrdia
L’enquesta va sobrerepresentar DA i PS, als quals va donar un conseller més per barba
L’enquesta d’opinió política va infravalorar la força de Concòrdia. Si es comparen les dades de l’enquesta amb els resultats definitius de les eleccions del diumenge 2 d’abril, la formació liderada per Cerni Escalé va obtenir 10 punts percentuals més de vots respecte al que li donava l’ARI. Així, Concòrdia, que va rebre una intenció de vot de l’11,4% per part de l’enquesta, va acabar obtenint el 21,4% dels sufragis, amb la qual cosa es va situar com a segona força política del país, quan l’ARI la situava com a quarta força política.
Una situació totalment contrària a la de Demòcrates, que es va veure sobrerepresentada a l’enquesta elaborada per Andorra Recerca i Innovació, passant del 41,7% d’intenció de vot al 32,7% que va obtenir als comicis, és a dir, una diferència de nou punts percentuals. En el cas de la coalició de PS SDP +, també se li va donar més força de la que ha acabat tenint, amb 4,3 punts extres a l’enquesta, com a la formació de Cabanes, a la qual es va donar un punt i mig de més. En el cas d’Acció i d’Andorra Endavant, també van acabar obtenint més sufragis que intenció de vot, amb diferències positives de 2,4 punts i 2,8 punts, respectivament.
Una campanya per explicar
Els motius d’aquestes desviacions poden ser diversos. En primer lloc, cal destacar que l’enquesta es produeix en un període molt anterior a quan acaben tenint lloc les eleccions. En aquest sentit, fonts de l’equip de campanya de Concòrdia van afirmar que tenen la sensació que necessitaven la campanya electoral per poder-se donar a conèixer. De fet, el candidat menys conegut a l’enquesta de l’ARI era, justament, Cerni Escalé. A més a més, van considerar que els moviments fets a les xarxes socials van ser clau per penetrar entre la ciutadania tant pel que fa als votants de DA com als del PS.
En aquesta mateixa línia, fonts de l’equip estrateg taronja van detallar que “ja teníem la sensació que Concòrdia necessitava temps per explicar-se, sabíem que aniríem a l’alça”. De fet, des del primer dia Demòcrates tenia molt coll avall que obtenir el 41% dels vots era pràcticament impossible. Tanmateix, sí que manifestaven que no preveien una caiguda tan gran dels socialdemòcrates, si bé sí que asseguren que “prevèiem que perdrien plomes”. Cal tenir en compte que durant la campanya Cerni Escalé va anar guanyant presència, especialment durant el debat de la televisió pública, on ell i Xavier Espot van mantenir llargs diàlegs. Apunten des de DA que no va ser una estratègia per intentar situar el candidat de Concòrdia com un possible rival directe –provocant una transferència de vots del PS cap a Concòrdia–, sinó que Espot “es va sentir còmode debatent amb Escalé”.
D’altra banda, el suposat vot ocult que havia de tenir la formació liderada per Josep Maria Cabanes no es va acabar de traduir en vots, sinó que la campanya va passar factura als liberals, molt probablement afectats per un moviment de vot útil en direcció a DA.