mobilitat sostenible

La mitjana de viatges en bus al mes per abonat és de 14,6

Les dades recollides pel Govern entre el juliol i el desembre constaten l’explosió del servei després de la gratuïtat, amb un 80% més de trajectes

Un viatger puja a un autobús l'estiu passat.Fernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

La gratuïtat del transport públic vigent des del mes de juliol passat per fomentar-ne l’ús ha suposat una explosió d’usuaris, però les dades recollides durant els sis primers mesos de funcionament i fetes públiques pel ministeri d’Economia indiquen que una majoria dels titulars d’un abonament no l’utilitzen diàriament. Les dades apunten que el creixement de viatgers ha estat del 82% respecte al període anterior a la prova pilot, que continua i continuarà tal com es va comprometre Demòcrates durant la campanya electoral. Però que només el 34,7% fan quinze trajectes o més al mes. En la franja més baixa hi ha el 23,4% que sols han fet un o dos viatges. La mitjana per usuari d’abonament al mes és de 14,6 viatges. I el ministeri indica que la mitjana de viatges de l’abonament mensual abans de la gratuïtat s’aproximava a les 35 validacions al mes. Denota, doncs, que abans de la gratuïtat els qui feien servir el bus per desplaçar-se eren viatgers que sí que l’usaven com a mitjà de transport quotidià. Cal recordar que, abans d’aprovar-ne la gratuïtat, l’executiu ja va tirar endavant una primera mesura per promocionar el transport públic que va ser un abonament mensual unitari –sense distincions entre línies o trajectes– de 30 euros. El preu es va mantenir pràcticament un any, des de l’1 de setembre del 2021 fins al 30 de juny del 2022.

Les dades assenyalen que entre el juliol i el desembre les línies de transport interurbà van sumar 2,73 milions de viatges. Abans de la gratuïtat van ser 1,52 milions. Un increment del 80%. L’executiu també remarca l’increment de la recaptació per part de les concessionàries, que xifra en un 86%, passant dels 2,6 milions abans de la gratuïtat a 4,51 entre el juliol i el desembre. L’executiu va aprovar una modificació del sistema de compensació a les empreses després de constatar que prop del 70% d’usuaris fan menys de 15 viatges al mes. Ara se’ls paga 1,31 euros per trajecte validat i no 30 euros per cada abonament activat, com durant els sis primers mesos de funcionament. Les dades indiquen que durant aquell primer semestre el 34,7% dels usuaris van fer 15 viatges o més al mes, que el 23,4% només van fer entre un o dos viatges, que el 28,6% van usar l’abonament entre 3 i 8 cops al mes i que, finalment, el 13,3% restant va viatjar entre 9 i 14 vegades.

tracking