noves línies aèries

El vol la Seu-Niça és el menys deficitari dels cinc estudiats

L’estudi encarregat pel Govern detalla que la destinació francesa seria la que menys inversió de l’Estat necessitaria per assolir el ‘break-even’

La pista d'aterratge de l'aeroport d'Andorra-la Seu d'Urgell durant la inauguració.Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Més vols vol dir més inversió de l’Estat. Així es desprèn de l’estudi elaborat per la IATA que va ser encarregat pel Govern amb l’objectiu d’analitzar possibles noves destinacions per a l’aeroport d’Andorra-la Seu d’Urgell. De les sis possibles destinacions analitzades, “totes les rutes requeririen suport financer per arribar al break-even”, és a dir, per assolir el llindar de rendibilitat operatiu. Dit d’una altra manera: sense una aportació econòmica extra les noves destinacions generarien pèrdues.

Aquesta és una situació que ja es dona amb la connexió amb Madrid, on el Govern andorrà va acabar aportant 450.000 euros durant el 2022 perquè Air Nostrum operés aquests vols, una xifra, però, que va ser significativament inferior a la inicialment prevista, de 630.000 euros, “degut al bon funcionament i a l’acceptació del vol i atenent que el fet que aquest valor era un màxim i anava lligat al nivell d’ocupació”, justifica l’informe.

A la tercera fase de l’estudi –les dues primeres es van basar en recopilació de la informació i una primera selecció de possibles rutes potencials– es van analitzar l’opció de Palma de Mallorca, París, Niça, Londres i Lisboa. En aquest sentit, Lisboa seria l’opció menys rendible, amb un marge operatiu negatiu d’uns 775.000 euros, aproximadament (l’estudi s’ha elaborat amb dòlars). Seguidament, hi hauria l’opció de Londres, que necessitaria aportacions per valor d’uns 450.000 euros, similar al que es necessitaria aportar per a una ruta fins a Palma de Mallorca (388.000 euros, aproximadament). A l’altre extrem hi ha l’opció de l’aeroport de París-Orly i Niça, les dues destinacions que generarien més de forma autònoma. Tanmateix, en el cas d’un vol directe a la capital francesa, el marge operatiu seguiria sent negatiu per valor d’uns 364.000 euros, mentre que connectar l’aeroport Andorra-la Seu d’Urgell amb Niça requeriria una aportació de poc més de 350.000 euros.

En aquest mateix sentit, l’estudi també analitza una possible tercera freqüència amb Madrid, un vol que necessitaria una aportació d’uns 325.000 euros. Des de fa setmanes, el Govern treballa perquè els sectors empresarials facin aquesta aportació econòmica necessària perquè es pugui implementar el tercer vol amb la capital espanyola. Fins a la data, només durant l’estiu (amb el canvi d’horaris) l’ocupació dels vols operatius es va situar per sota del 50%, arribant durant la temporada d’esquí al 80% d’ocupació.

AIR NOSTRUM PREVEU NORMALITAT EN EL VOL DE DIUMENGE AMB MADRID

Air Nostrum preveu normalitat de cara al vol de diumenge entre Madrid i la Seu d’Urgell, després de l’incident del cap de setmana passat, en què una incidència va provocar una nova cancel·lació. El vol que diumenge a la tarda havia d’aterrar a l’aeroport d’Andorra-la Seu d’Urgell des de Madrid va veure’s obligat a tornar a Barajas uns minuts després d’haver-se enlairat arran d’un problema tècnic de l’aparell. Fonts consultades apunten que la problemàtica no va estar relacionada en cap cas amb l’aeroport i que “va ser un problema puntual que no hauria de repetir-se”. Els passatgers, que tornaven de passar les vacances a la capital espanyola, van veure com l’avió feia mitja volta després de ser informats pel pilot que el tren d’aterratge de l’avió no funcionava correctament, segons van manifestar els controladors aeris a través de les xarxes socials. La situació va obligar a reubicar als passatges en vols en destinació a Barcelona, ja que no hi ha connexió directa des de Madrid fins a Lleida, fet que va obligar els passatgers a fer el trajecte fins al Principat per carretera.

tracking