consum

Comerç obre 38 expedients a establiments durant el 2022

El departament va fer l’any passat 309 inspeccions en diferents establiments per incompliments de normatives

Un comprador en un carrer de la capital.Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El departament de Comerç i Consum va obrir durant el 2022 fins a 38 expedients sancionadors a diferents establiments del Principat. Així es desprèn de la memòria general del Ministeri d’Economia i Empresa, que apunta que la majoria de sancions van ser per a establiments que duien a terme una activitat comercial sense l’autorització de l’Estat. De fet, dels 38 expedients que es van obrir el 2022, disset van ser per aquest motiu, mentre que onze van ser per a agents i gestors immobiliaris que operaven sense autorització. Les altres deu sancions van ser per problemes amb tabac (5), incompliment dels horaris comercials (3) i aspectes relacionats amb consum (2).

En aquest sentit, durant el curs passat es van arribar a fer un total de 309 inspeccions, 176 de les quals en el primer semestre de l’any i 133 en el segon trimestre. Això suposa que només el 12,3% d’inspeccions fetes pel departament van acabar amb l’obertura d’un expedient sancionador. Més concretament, però, de les inspeccions que es van dur a terme per prevenció d’intrusisme per motius vinculats a un comerç que desenvolupa una activitat no autoritzada (44 en total), el 25% d’aquestes sí que van acabar en sanció. Encara en el capítol de lluita contra l’intrusisme també es van fer 20 inspeccions en relació amb l’obertura comercial.

309 Inspeccions

Així, la majoria d’inspeccions, fins a 85 durant l’any passat, van ser en relació amb “baixes / cessaments d’activitat”, mentre que per les qüestions derivades amb el tabac se’n van fer fins a 60. També destaquen les 37 inspeccions en establiments d’alimentació per controlar els preus als quals s’oferien els productes (totes fetes en el segon semestre de l’any). També el 2022 es van dur a terme 21 controls a establiments d’oci nocturn i 7 més van ser per regular l’ús dels signes d’Estat. La resta d’inspeccions van estar vinculades a aspectes com les rebaixes (1), l’aplicació de les mesures sanitàries (2) i la falta d’informació de les condicions de venda i del preu (3).

Cal recordar que, segons es detalla a la memòria del ministeri d’Economia, “les funcions del Servei d’Inspecció de Comerç són controlar i classificar les activitats comercials d’acord amb els diferents textos legals, amb la finalitat d’aconseguir el màxim ajustament en dret dels establiments, les societats i les activitats econòmiques”. A més a més, el departament afegeix que entre les competències del servei d’inspecció també hi ha les “d’atendre i actuar d’acord amb la normativa vigent, les consultes i denúncies presentades davant del Centre d’Atenció de Lluita contra l’Intrusisme, i vetllar perquè les empreses operin de manera in-dependent en el mercat i no actuïn de manera deslleial o deshonesta en l’àmbit industrial i comercial”.

EL SERVEI D'ATENCIÓ AL CONSUMIDOR REP 1.311 RECLAMACIONS EL 2022

El Servei d’Atenció al Consumidor va registrar l’any passat un total de 1.311 reclamacions de clients del Principat. D’aquestes, el 26,8% van ser en relació amb les estacions d’esquí, sent el motiu principal seguit de les reclamacions pel transport, amb 165 reclamacions en valors absoluts (12,6%), i de les reclamacions pels allotjaments turístics, que van arribar a 129 l’any passat, representant el 9,8% del total. Pel que fa als períodes en els quals es van registrar aquestes reclamacions, el desembre va ser el de més nombre de queixes per part dels consumidors (230), seguit del gener del 2022, amb 170 reclamacions, i el febrer, amb 159. En relació amb la via de recepció, destaca que quasi el 85% de les reclamacions van fer-se per la via electrònica, amb 1.110 de les 1.311 que es van registrar en total. El segon punt on més reclamacions es van registrar van ser les oficines de turisme, amb 136 reclamacions presentades, xifra que representa el 10,4% del total. Només el 3,2% (42) van ser presentades de manera presencial.

tracking