REPORTATGE

Protagonistes a París

Andorra va ser protagonista al parlament gal per la votació del projecte de llei que ha de donar llum verd a l’acord entre governs per millorar la RN116, RN20, RN320 i RN22.

L'Assemblea Nacional va votar el projecte de llei el 6 d'abril passat.Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

L’Assemblea Nacional francesa va donar llum verd, a principi d’abril, a l’acord signat entre els governs de França i Andorra sobre la millora de la resiliència climàtica i la viabilitat de les car-reteres nacionals 116, 20, 320 i 22 relacionades amb els riscos naturals entre Prada i la frontera francoandorrana. El que és el mateix, a la millora de l’eix de carreteres franceses que connecten amb el Principat. El pressupost destinat al manteniment de la viabilitat de les carreteres afectades ascendeix a 18 milions d’euros en total, 12 dels quals per a les obres de la RN20, 320 i 22, i 6 per a les destinades a la RN116. D’aquests diners, Andorra pagarà el 40% dels primers treballs i el 20% dels segons. En el debat que es va mantenir al parlament francès es van donar diverses versions del que és Andorra segons els diputats gals.

Clémentine Autain

Grup LFI-NUPES

“Per què voleu fer la feina tan aviat com sigui possible? Perquè es tracta de fomentar la pràctica dels esports d’hivern a la comarca? Perquè cal facilitar els desplaçaments de les personalitats que hi resideixen per aprofitar les avantatjoses condicions fiscals del Principat d’Andorra? Perquè l’alcalde de Prada, exprimer ministre del govern [Jean Castex], posa tot el seu pes a la balança? Cap urgència, a banda de la necessitat de renovar totes les nostres infraestructures viàries, justifica votar un projecte sense que un estudi d’impacte il·lumini el nostre pensament. A falta d’elements que ens permetin decidir en consciència, el nostre grup s’abstindrà.”

Frédéric Zgainski

Grup demòcrata

“Hem de decidir l’aprovació d’un conveni l’abast del qual va molt més enllà del bon estat de les carreteres nacionals al Pirineu. No us enganyeu: donar suport a aquest projecte de cooperació entre França i Andorra no és només limitar el tancament de car-reteres nevades o evitar que les tarteres bloquegin el trànsit. Aprovar aquest acord significa, en primer lloc, reforçar la més que estreta relació que el Principat d’Andorra i la República Francesa mantenen durant més de quatre segles. En absència d’estació o aeroport, les xarxes de carreteres tenen una importància especial. Les carreteres nacionals uneixen Andorra amb la plana del Rosselló, de Prada a Perpinyà i el Mediterrani, i proporcionen una via de trànsit entre el Principat i el cor d’Occitània: Foix, Pàmies i Tolosa.”

Jean-François Portarrieu

Grup horitzons

“Estem encantats que el govern andorrà vulgui enfortir els seus vincles amb França, i viceversa. Des del 2018 s’han mantingut múltiples converses entre els dos caps de govern, fins al 20 d’abril del 2022, data en què es va signar el conveni. La proximitat geogràfica i institucional ha permès moltes cooperacions transfrontereres. Més enllà dels acords duaners i de la cooperació en seguretat civil, el diàleg és constant des del 2017 entre Andorra, França i Espanya.”

Jean-Paul Lecoq

RDA-NUPES

“Hauria preferit que se’ns proposés dibuixar una línia de ferro- carril per connectar Andorra amb el nostre país en lloc d’intentar controlar la natura en espais on sempre tindrà l’última paraula. Pel que fa al comerç entre Andorra i França, una vegada vaig visitar el Principat, com tothom, quan era fumador... Ara no tinc cap motiu per anar-hi. A més, pago impostos a França i soc un defensor fiscal: és important donar suport econòmicament al nostre país. No soc seguidor ni defensor del turisme comercial. Descobrir la biodiversitat i la cultura d’un altre país és interessant, però no diria el mateix d’una ciutat on només hi ha joiers i venedors de tabac i alcohol.”

Stéphane Vojetta

Grup RE

“Com a diputat dels francesos de la península Ibèrica, incloent-hi, per tant, els que resideixen al Principat, estic encantat de parlar d’un text que permeti millorar de manera concreta la vida quotidiana dels nostres conciutadans que viuen a l’altre costat de la frontera. Com que se m’ofereix l’oportunitat d’expressar-me, l’aprofitaré per corregir algunes idees rebudes, en particular pel que fa al turisme andorrà. Us aconsello que aneu a aquest Principat: no només hi ha cigarrets i alcohol. Els francesos i els espanyols que hi van descobreixen estacions d’esquí increïbles, les millors dels Pirineus, i, a l’estiu, el turisme verd ofereix possibilitats extraordinàries, sobretot en fantàstics parcs naturals. El turisme, doncs, no només està lligat al comerç, encara que això sigui important, és clar, sobretot perquè molts francesos que viuen i treballen a Andorra impulsen aquest sector. Les carreteres són un problema diari per als treballadors transfronterers de l’Arieja o dels Pirineus Orientals, així com per als 4.000 francesos que resideixen al Principat.”

Frédéric Falcon

Grup RN

“Com a diputat d’Occitània i membre del grup d’amistat França-Andorra, voldria destacar que és molt injust reduir aquest país a un Principat de supermercats. L’avantprojecte de llei és necessari perquè respon a problemes de seguretat: tal com assenyala l’exposició de motius, les carreteres nacionals que uneixen Andorra i França són sotmeses des de fa diversos anys a un augment de riscos naturals, com episodis de gelades i després desgels, esllavissades de blocs i congestes de neu, que hi provoquen talls regulars.”

Alain David

Ponent de la llei

“Hi ha en marxa negociacions per millorar la nostra cooperació amb Andorra. França i Europa voldrien anar més enllà, sobretot pel que fa a la llibertat de circulació de persones i mercaderies, perquè encara tenim una frontera duanera amb Andorra, que no és el cas d’Espanya. El repte és, doncs, normalitzar aquesta situació perquè els habitants siguin tractats de la mateixa manera a banda i banda de la frontera.”

tracking