balanç de la temporada
Un hivern de rècord amb 2,88 milions de visitants
Entre el desembre i el març Andorra ha tingut 2,88 milions de visitants, un 19% més que un any enrere, i per primer cop són majoria els que hi fan nit
Andorra ha superat amb escreix les dades de la temporada turística d’hivern 2021-2022. Entre el desembre i el març han travessat les fronteres 2,88 milions de visitants, que són un 19% més que un any enrere. Han crescut tots els mercats –espanyols, francesos i el d’altres nacionalitats– i una dada que el director general d’Andorra Turisme, Betim Budzaku, va destacar i celebrar ahir, en l’acte del balanç de l’hivern de presentació de l’estiu, és que “per primera vegada tenim més turistes que excursionistes a l’hivern”. Els que van fer nit van ser 1,6 milions i en aquest cas l’augment respecte a la campanya anterior és del 27%. És exactament el mateix increment que s’ha donat en el nombre de pernoctacions generades, que ha fregat els 5,5 milions. “Superaríem la xifra de l’any passat si seguim a aquest ritme, hi ha capacitat de generar pernoctacions a un preu més alt”, va apuntar Budzaku. I va afegir-hi que és especialment remarcable quan s’ha perdut el mercat rus, que era un gran generador de nits d’hotel. Els turistes d’altres nacionalitats –amb mercats rellevants com el britànic– han crescut un 30%, fins a fregar les 400.000 persones.
Les dades rècord s’han produït en un hivern amb precipitacions de neu escasses. “El motiu de la visita a Andorra no pot ser exclusivament l’esquí, el 21% esquien, la resta fan altres activitats”, va remarcar el director d’Andorra Turisme, apuntant els esforços per crear una oferta més àmplia. Les ganes de viatjar després de la pandèmia de la covid també poden estar darrere de l’explosió turística, però en qualsevol cas Budzaku va insistir que el principal objectiu passa per créixer qualitativament, no quantitativament. “Que pugi el nombre de turistes, que generen pernoctacions, i paral·lelament que pugi l’oferta més prèmium, de major poder adquisitiu”, va indicar. El fet de passar almenys una nit suposa que el turista deixi una despesa de 140 a 150 euros i per això l’oferta és important perquè “com més coses puguis fer a Andorra més temps t’hi quedaràs”.
L’estiu porta un calendari d’esdeveniments que el director d’Andorra Turisme va qualificar “d’espectacular”. La campanya de comunicació per atreure visitants suposa una inversió de 2,5 milions d’euros i abraça Espanya i França més Bèlgica, el Regne Unit, Irlanda, els Països Baixos, Alemanya, Itàlia i Suècia. D’objectius, però, Budzaku va evitar parlar-ne tenint en compte que fins ara s’estan trencant les previsions. En qualsevol cas, va avançar que difícilment es repetirà el fenomen de tenir més turistes que excursionistes perquè “a l’agost una majoria aclaparadora no es queda a dormir, al juliol hem canviat la tendència”.
El juliol és el mes per excel·lència del Cirque du Soleil, que es va projectar per atreure visitants. Budzaku el va contraposar a una de les novetats d’aquest estiu i que serà dels primers esdeveniments de la temporada, el festival ClàssicAND. Andorra Turisme no té dades encara del retorn que està generant, però Budzaku va precisar que el que se cerca no és volum, sinó marca, i també “equilibrar quelcom molt desequilibrat que era tenir diversos festivals petits, millor fer-ne un”. Aquest estiu torna la Vuelta, el Mundial de BTT i al setembre es repetirà l’Andorra Taste. Sobre el futur de l’Andorra Mountain Music, que es va estrenar un estiu, el del 2021, per després traslladar-se a l’hivern, Budzaku va assenyalar que a partir de l’agost o el setembre s’abordarà com fer-lo encaixar tot i que “és absurd contraprogramar, volem enriquir l’oferta d’hivern i ara tenim elRow, que ha funcionat de manera brillant”. Va assegurar, però, que la marca es vol mantenir.
DINOU ESTABLIMENTS ANDORRA SELECTED
L’impuls del segell Andorra Selected és una de les apostes d’Andorra Turisme per atreure visitants que generin més despesa. A hores d’ara ja hi ha dinou establiments adherits al projecte i el mes de juny hi haurà una nova ronda de valoració del jurat que fa part del projecte “i esperem tenir-ne tres o quatre més”. L’objectiu és seguir sumant fins arribar a la trentena. El màxim responsable de l’empresa pública va insistir que el que es pretén és generar “més visites qualitatives i no tan quantitatives”.