cistella de la compra
L'encariment dels aliments dispara la marca blanca
Els distribuïdors estan preocupats “perquè si els preus continuen augmentant la gent no podrà arribar a final de mes”
Els preus s’han incrementat durant els darrers mesos més del que ho feien els últims anys, tal com reflecteixen les estadístiques. Així, el 2022 es va tancar amb un índex de preus de consum (IPC) del 7,1%. Aquest indicador s’ha anat moderant el present exercici fins quedar en un 6,4% al març, però encara és més alt del que es registrava els últims exercicis.
El que més preocupa la població, però, és el fort augment que han experimentat els productes de primera necessitat, dels quals no es pot prescindir de cap manera. Això ha obligat molts ciutadans a decantar-se per productes de menor qualitat i, per altra banda, a estar molt més atents a les ofertes que periòdicament hi ha als grans magatzems. La pujada s’ha notat especialment en els productes frescos com el peix, que ha fet, per exemple, que ja no es compri tant rap, pop, sípia o llenguado com abans, o bé que s’opti per espècies més barates com poden ser les sardines o el verat, o que surten millor de preu tot i venir de més lluny. El cert és que tot s’ha encarit, del transport, amb uns contenidors que cada vegada costen més, a l’energia o els recipients que s’utilitzen per embolicar els articles.
Tal com va explicar el director comercial d’una important marca de distribució, s’està registrant una tendència clara a comprar marques o productes més econòmics o de marques blanques per poder arribar a final de mes. I és que, tal com va ressaltar aquest mateix directiu, “tot ha pujat molt”, ja siguin les begudes, els articles d’alimentació o els de drogueria, fet que ha originat que també ho hagi fet la facturació de les empreses, que no significa necessàriament que hagin crescut en la mateixa mesura els beneficis. Tot i la dificultat de detallar amb xifres concretes quin ha estat l’augment del preu dels aliments, l’encarregat de compres d’Interpesca, Aitor Garcia, estima que en l’últim any ho han fet una mitjana d’un 15%, notant-se sobretot en les verdures (15%), més que en el peix (10%) i la carn (10%). L’increment es constata molt més en productes de qualitat com, per exemple, el rap, el pop, la sípia, el llenguado o el lluç, que moltes vegades són substituïts a les cartes dels establiments de restauració per altres de més barats.
L’alça constant dels preus ha originat que si abans els proveïdors els actualitzaven una o dues vegades l’any, ara ho estan fent molt més sovint, fet que suposa també una feina extra per a les empreses “per bellugar els mateixos productes”. “Per nosaltres és un fracàs perquè has de canviar les tarifes constantment perquè hem de repercutir necessàriament les pujades”, va afegir el mateix responsable. A més, “alguns articles s’han incrementat tant que ja no els tenim perquè s’han deixat de vendre”.
La previsió és que el panorama per als propers mesos no canviï gaire. “Dubto que els preus baixin gaire”, va opinar un dels directius consultats. Tot i això, va reconèixer, al mateix temps, que “molts pensen que els preus baixaran en picat per la recessió, ja que hi haurà un moment que la gent no arribarà a final de mes”. “La tendència no pot continuar perquè la gent no podrà arribar a final de mes”, va afegir.
LES VENDES EN GENERAL BAIXEN UN 2,9%, PERÒ PUGEN UN 0,8% LES D'ALIMENTS
El consumidor, amb una capacitat de despesa limitada, s’ho mira cada vegada més a l’hora de quines coses comprar, fet que queda reflectit en les vendes dels grans magatzems. El cert és que dels aliments en general no es pot prescindir, i sigui de millor o pitjor qualitat, n’ha de comprar, però sí que ho pot fer d’altres productes menys necessaris. D’aquesta manera, l’índex general de vendes de les grans superfícies comercials va baixar un 2,9% al febrer d’aquest any respecte al mateix mes de l’any anterior, segons l’informe del departament d’Estadística. Pel que fa a la venda de productes alimentaris, però, augmenta un 0,8%, però la resta de productes decreix un 6,3% respecte a la mateixa referència. Pel que fa al personal ocupat a les grans superfícies del comerç al detall, creix un 0,8% en comparació al mateix període de l’any anterior i disminueix un 1,7% respecte a l’enregistrat el gener del 2023. Respecte a les dones ocupades en aquests establiments cau un 2,1% i la proporció d’homes ocupats a les mateixes àrees augmenta un 3,9% el mateix mes.