fallida del grup de transport de passatgers
Montmantell culpa la inversió estrangera
Troguet afirma que s’han negat ajudes i s’han tancat les portes a un soci interessat
Per a Jordi Troguet, propietari i gerent del Grup Montmantell, ahir era un dia molt trist. Les oficines estaven tancades i els pocs treballadors que hi havia tornaven els diners dels abonaments i dels bitllets venuts per viatjar a Lleida. La companyia d’autobusos va anunciar divendres a la vintena de treballadors que ha declarat la fallida, arrossegada pel forat que va deixar la Hispano Andorrana, i com aquesta passa a mans d’un administrador judicial, concretament el saig Granyó.
Com s’ha arribat a aquesta situació que, d’altra banda, es veia a venir? El gerent ho tenia clar: “Durant la pandèmia vam haver de tancar per ordre del Govern i no ens van compensar, la resta de companyies estan controlades per capital estranger i nosaltres érem l’única el cent per cent andorrana, i els bancs ens han posat totes les traves possibles.”
La situació financera era dolenta, però Truguet va assenyalar directament l’administració per algunes decisions que considera que han estat decisives per a aquest final, i concretament al ministeri d’Economia de Jordi Gallardo.
D’una banda, remarca que es va atorgar a una altra empresa del país la mateixa ruta a Barcelona, però amb 15 minuts d’antelació i a un preu més econòmic. “Òbviament quan passava el nostre autocar els passatgers ja estaven en ruta amb l’altre horari més favorable”, quelcom que regula Economia i que ens va perjudicar notablement. El gerent va lamentar que com a últim intent va presentar una oferta d’inversors estrangers disposats a entrar a la companyia, “però els bancs van tancar la porta argumentant que l’operació podia comportar riscos”.
Hife, un monstre del transport de passatgers de Catalunya, farà la línia a Lleida. No és una concessió nova, sinó que forma part de les autoritzacions previstes que regulaven que si Montmantell fallava, les seves rutes internacionals passaven a Hife, mentre que els tres busos escolars se’ls queden companyies andorranes. El CEO va culpar la Hispano Andorrana del 80% de la fallida i les traves que s’ha trobat. “Era una mort anunciada.” Recorda que la Hispano va perdre totes les concessions de les línies nacionals: “Vam passar a zero.” I va subratllar que la seva prioritat ha estat pagar la nòmina d’abril als treballadors, el carburant i la CASS. Tot i això, va apuntar que els seus comptes bancaris han quedat bloquejats i “no tinc targeta de crèdit, tampoc puc fer cap gestió a l’empresa, que està en mans de l’administrador”. És més, va apuntar, “tinc una querella criminal de la CASS per impagament dels treballadors”.
Per a aquest cap de setmana tenia llogats 27 autocars. Bàsicament per a equips esportius, i per al 27 i 28 de maig havia de fer el servei per al TIM de bàsquet. Troguet va referència també a l’increment dels costos dels carburant i de les peces de recanvi per a les reparacions. Fi del viatge per a Montmantell.