queixa de l'associació de transports públics
El sector sospita que Hife fa serveis interns no autoritzats
El trasllat de viatgers per l’interior d’Andorra està permès per llei únicament a vehicles amb matrícula del Principat
Les empreses de transport de passatgers tenen un nou motiu per ampliar les queixes contra l’autorització provisional que s’ha atorgat a la tarragonina Hife d’assumir els trajectes de la fallida Momtmantell. Segons sospiten les principals companyies, Hife estaria fent trasllats interns –bàsicament amb escolars–, quelcom que està explícitament prohibit per la llei.
De fet, només els autocars amb matrícula andorrana poden fer trajectes dins de territori nacional, i una empresa estrangera estaria en condicions de fer-ho si obté una autorització especial perquè les circumstàncies ho aconsellen com, per exemple, que hi ha més demanda que oferta i es necessiten reforços de l’exterior. Fonts del sector van explicar que habitualment aquestes excepcions es produeixen durant la temporada d’esquí i al juny amb les colònies escolars, i que normalment el ministeri d’Economia consulta l’associació. Les companyies andorranes tenen clar que no s’ha demanat aquesta autorització, però mantenen dubtes sobre si Hife es podria aferrar a un d’aquests supòsits, tot i que la sensació majoritària és que no.
L’Associació de Transports Públics de Viatgers d’Andorra (ATVA) va enviar ahir una queixa formal al Govern per l’autorització que s’ha donat a Hife per operar entre Andorra i la Seu d’Urgell i entre el Principat i Lleida. L’autorització es va fer després que l’empresa Montmantell, que s’ocupava de cobrir els trajectes, entrés en fallida. La principal queixa de l’associació és que Hife, associada a Andorra 2011, és una empresa espanyola i que de moment no ha rebut el vistiplau del ministeri de Transports per donar el servei. Fonts properes a les empreses van remarcar ahir que, amb la normativa a la mà, l’empresa de Tortosa només té permís fins a la Farga de Moles, i ja en territori espanyol no té l’autorització per fer aquest servei discrecional que a l’estiu s’amplia en una ruta entre Andorra i la Costa Daurada, amb parada final a Hospitalet de l’Infant.
L’ATVA, amb el suport de la Confederació Empresarial, té previst exposar avui públicament els seus arguments i anunciar que està disposada a arribar a la justícia si no hi ha un gir per part del Govern i es concedeixen els trajectes de Montmantell a una companyia del país i s’anul·la l’autorització exprés a Hife.
En una reunió que van efectuar la setmana passada apuntaven que el més adequat hauria estat que ampliessin l’autorització de Camino Bus, que ja s’ocupava de donar aquest servei.
Per la seva part, l’executiu va assegurar que els serveis de Hife són una mesura provisional que s’ha implementat per donar cobertura al servei que operava la companyia Montmantell abans d’entrar en fallida i que a partir d’ara estudiaran com solucionar-ho. El Diari va intentar sense èxit recollir l’opinió de responsables de la companyia tortosina. Les fonts van fer èmfasi que a Espanya les línies internacionals estan liberalitzades, però això no implica que es puguin fer trajectes sense autorització. Viatgers de la Seu s’han queixat que els abonaments no funcionen i que han de pagar el bitllet senzill.
CLAUS
1. La Hispano andorrana fa fallida
La Hispano Andorrana va passar a mans d’un administrador judicial. El BOPA va publicar el 15 d’abril l’edicte de la Batllia pel qual es declara la fallida.
2. Montmantell cau pels deutes acumulats
A principi de mes Montmantell va comunicar als treballadors la fallida i que l’empresa passava a mans d’un administrador judicial.
3. Hife agafa els trajectes de Lleida i La Seu
El Govern va proposa que sigui l’empresa tarragonina qui subrogui els contractes del grup que ha fet fallida, tot i que resta la ratificació d’Espanya.
LA VINCULACIÓ AMB ANDORRA 2011
En tot aquest afer pren protagonisme Andorra 2011, una petita empresa amb només tres autocars que pertanyia a Viatges Espanya. Aquesta última va ser comprada per Andbus, però la primera es va quedar en mans del fill del fundador, Lluís España, que ahir va reivindicar que l’empresa és seva: “Soc el propietari d’Autocars Andorra 2011 i serem socis.” España es va queixar que “a l’hivern els meus cotxes estaven parats i eren empreses espanyoles les que feien el transport escolar i de l’esquí escolar”.