transport públic
Dubtes sobre que el permís a Hife es pogués tancar només en 48 hores
L’ATVA insinua que els tràmits es podrien haver iniciat abans de fer-se pública la fallida
“48 hores és un temps del tot insuficient per complir els diferents tràmits previstos a Espanya i a Andorra per concedir una autorització.” Així de contundent es va mostrar ahir el director de la Confederació Empresarial Andorrana (CEA) i gerent de l’Associació del Transport Públic i de Viatgers (ATVA), Iago Andreu, en una roda de premsa convocada per discutir al voltant de la fallida de la companyia d’autobusos andorrana Montmantell i la posterior autorització a la companyia espanyola Hife. Les dues hipòtesis que es van posar sobre la taula són que els tràmits per donar l’autorització a Hife haguessin començat abans que Montmantell comuniqués la fallida o bé que s’haguessin comès altres irregularitats a l’hora de tancar el permís. Per la seva banda, des del Govern es va informar que el permís a Hife era provisional i que ja han iniciat el procediment per atorgar de manera definitiva les línies regulars internacionals. S’hi han presentat quatre companyies.
L’inici de la polèmica es remunta a dimarts de la setmana passada. El Grup Montantell va anunciar públicament que feia fallida i un parell de dies després la companyia Hife, associada amb l’empresa andorrana Autocars Andorra 2011, començava a gestionar els trajectes internacionals que feia Montmantell. Concretament, els viatges entre Andorra i la Seu d’Urgell, i entre Andorra i Lleida. El director de la CEA i gerent de l’ATVA va deixar clar des del començament de la compareixença que l’objecte de debat no és si l’autorització es dona a una empresa estrangera o a una d’andorrana, “sinó que les coses no s’han fet amb la regularitat que requereix la situació”.
Primer, Andreu va apuntar que l’autorització a Hife s’ha concedit per part del departament de Transports “en unes condicions i uns terminis que no tenen res a veure amb els habituals”. Obtenir una autorització com aquesta pot allargar-se uns quatre mesos –o, segons va apuntar ahir Andreu, poden no arribar mai–. En canvi, el permís a la companyia espanyola s’hauria donat en un parell de dies, quelcom impossible per al sector del transport tenint en compte els tràmits que aquest procés implica, com ara “comprovar els documents, consultar l’autorització amb Espanya”. En aquest sentit, el representant de les companyies d’autobusos associades a l’ATVA va al·legar que, com a mínim els primers dies en què Hife s’ocupava dels trajectes entre Andorra i la Seu d’Urgell i Andorra i Lleida, la companyia estrangera no comptava amb l’autorització per part d’Espanya, l’altre Estat pel territori del qual discorren les línies i un tràmit necessari per executar el servei.
A banda d’aquestes irregularitats a l’hora de concedir l’autorització, durant la compareixença es va posar sobre la taula la possibilitat que el permís a Hife s’hagués començat a tramitar mesos abans que el Grup Montmantell comuniqués públicament la fallida. “En aquest cas, el departament de Transports ens hauria mentit”, va expressar Andreu. Així mateix, es va comentar la hipòtesi que fos la mateixa companyia que fa fallida, Montmantell, la que aportés la solució de Hife. En tot cas, i tal com va expressar ahir el director de la CEA, es tractaria d’una “discrecionalitat excessiva que porta a irregularitats” i la solució més adient hauria estat que “les empreses ja autoritzades haguessin cobert els serveis que va deixar de fer Montmantell”.
L’única sortida raonable aportada ahir per la CEA en representació de l’ATVA era revocar les autoritzacions provisionals atorgades i cobrir la situació de provisionalitat ampliant les autoritzacions vigents. En cas contrari, es va traslladar que tant l’associació com les empreses que en formen part es reserven el dret a adoptar totes les mesures i emprendre totes les accions que considerin convenients. Tanmateix, de moment no farà falta, ja que el Govern va enviar ahir un comunicat que pretén calmar les aigües en el sector del transport. L’executiu va informar que, com havia expressat anteriorment, l’autorització a Hife era una mesura provisional per tal de cobrir el servei de Montmantell després de la sobtada fallida. Aquesta autorització provisional caduca l’últim dia de juliol d’aquest any i ja han iniciat el procediment per atorgar de manera definitiva les línies regular internacionals de viatgers entre Andorra i la Seu d’Urgell i Andorra i Lleida. S’hi han presentat quatre companyies i l’autorització definitiva tindrà una durada de cinc anys, tal com estableix l’acord bilateral amb Espanya. Així mateix, en la nota s’afegia que “tots els actes duts a terme pel departament de Transports estan validats pel gabinet jurídic del Govern i consensuats amb l’Estat espanyol”.
ELS SERVEIS IL·LEGALS DE HIFE, CONFIRMATS
El director de la Confederació Empresarial Andorrana i gerent de l’Associació del Transport Públic i de Viatgers, Iago Andreu, va confirmar que la companyia Hife hauria estat fent serveis interns sense tenir-ne l’autorització. Va explicar que el trasllat de viatgers arreu del Principat està permès per llei únicament a vehicles amb matrícula andorrana i Hife hauria estat oferint-los amb vehicles amb matrícula espanyola. A la qüestió de si el departament de Transport és el responsable d’aquesta situació, Andreu va respondre que directament no ho és. Ara bé, “és responsable de crear un clima que permet a les empreses cometre aquestes irregularitats”.