transport de viatgers

Desgavell en el trajecte en bus entre la Seu i Andorra

Els passatgers estan obligats a adquirir dos abonaments, un per a cada companyia que opera en aquesta línia

Bitllets de bus d'Hife per fer el viatge des de la Seu

Creat:

Actualitzat:

L’arribada de Hife a Andorra no tan sols ha suposat un enrenou entre les companyies andorranes que es queixen de la manera com s’han fet les autoritzacions, sinó que els viatgers que habitualment fan el trajecte entre la Seu d’Urgell i el Principat se senten penalitzats per les noves condicions que se’ls exigeix, que suposa haver de comprar dos abonaments diferents de 10 viatges si es fa aquesta ruta diàriament o molt habitualment.

Quan funcionaven conjuntament Camino Bus i la Hispano Andorrana, els clients en tenien prou d’adquirir un sol abonament independentment del vehicle amb el qual fessin el viatge. Des que Montmantell va fer fallida i es va donar la llicència provisional a Hife, les condicions han canviat i cada companyia té el propi abonament, que no serveix per a l’altra.

Això no tan sols suposen molèsties als passatgers, sinó una despesa major perquè cada abonament costa 36 euros i comprar el dos suposa un desemborsament de 72 euros de cop. El trajecte fins a Sant Julià de Lòria és més econòmic que si es fa fins a la resta de territori andorrà, que és una mica més car. Òbviament, aquesta situació no ha estat ben acollida pels passatgers habituals, que es queixen de la descoordinació actual.

La concessió finalitza el 31 de juliol i després se n’haurà de fer una de definitiva. Cooperativa Interurbana, Andbus, Autocars Nadal i Autocars Andorra 2011 s’han mostrat interessades a operar en aquesta línia, que tindrà una concessió d’una durada de cinc anys, el mateix que la de Lleida-AVE i la de la Costa Daurada. El departament de Transports és l’encarregat d’unes concessions que s’han de fer conjuntament amb Espanya perquè es tracta de rutes internacionals.

Reunió del sector

D’altra banda, el permís que el Govern va donar a Hife per la fallida de Montmantell continua generant malestar en el sector. Així, durant la reunió ordinària que va celebrar ahir a la tarda l’Associació del Transport Públic i de Viatgers (ATVA) es va tornar a parlar sobre aquesta qüestió. I és que malgrat les explicacions donades per l’executiu en un comunicat dijous passat, insistint que es tracta d’una mesura provisional per tal de cobrir el servei i que s’està iniciant el procediment per atorgar l’autorització definitiva, els integrants de l’entitat es mostren encara molt crítics amb la forma de procedir de l’Administració en aquest cas i tenen molts dubtes per resoldre.

En aquest sentit, fonts de l’associació van explicar que estan recollint informació per determinar quines són les mesures que poden emprendre davant d’una situació que no dubten a qualificar d’“anormal”, si bé no serà fins que tinguin totes les dades quan prendran una decisió.

Les empreses del sector mantenen des de l’inici que no es podia donar a Hife –amb seu a Torto­sa– el servei que fins aleshores havia estat desenvolupant Montmantell (Andorra-la Seu d’Urgell i Andorra-Lleida), sinó que s’havia d’actuar sobre la base de la regulació existent en la matèria i com es fa de manera habitual, un procés que pot durar mesos, quan en aquesta ocasió s’ha fet en unes quantes hores. El Govern manté, en canvi, que tots els actes portats a terme estan validats pel gabinet jurídic i consensuats amb Espanya.

REUNIÓ AMB EL NOU SECRETARI D'ESTAT

La polèmica entre el sector i l’Administració es produeix en un moment en què tot just s’estan incorporant els nous ministres i càrrecs del Govern. Segons van explicar altres fonts de l’entitat, com succeeix cada vegada que hi ha un relleu al capdavant de Transports, està previst demanar en breu una reunió amb el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné. “No és que sigui una reunió que es demanarà per parlar d’aquest tema, però evidentment que se’n parlarà”, van indicar.

tracking