afers socials

Tot a punt per engegar el protocol de comunicació de morts inesperades

La seva aplicació requereix la formació de 140 persones de diferents cossos i serveis

La cursa organitzada enguany per l'Associació Marc G.G.J. R.

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El protocol d’actuació per comunicar pèrdues vitals inesperades és ja una realitat. Tot i això la data de la seva posada en pràctica és encara una incògnita. El passat mes d’abril es va iniciar la formació dels professionals que participaran en aquest tipus d’actuacions, al voltant de 140 persones en total. Es tracta d’una antiga reivindicació de l’Associació Marc G.G., segons explica la seva presidenta, Rosa Galobardes, que es mostra satisfeta que la iniciativa que van proposar “fa vuit o nou anys” pugui esdevenir una realitat. “El cert és que vam comprovar que aquest tipus de notícies s’estaven donant molt malament, quan es tracta d’una cosa que et queda per sempre, i per això vam demanar aquest protocol que ja ha estat enllestit”, va assenyalar Galobardes, que de moment desconeix, però, quan es començarà a aplicar el protocol, tot i que voldrien que fos “al més aviat possible”.

L’objectiu del protocol d’actuació per a la comunicació d’emergències ordinàries, aprovat a proposta del minsiteri d’Afers Socials, Joventut i Igualtat el passat mes d’abril, és prevenir les conseqüències psicològiques associades a situacions de crisi o pèrdues vitals inesperades. Un grup de treball integrat pel Departament de Protecció i Extinció d’Incendis i Salvaments (DPEIS), el Departament de Protecció Civil i Gestió d’Emergènies i el Servei d’Urgències Mèdiques (SUM) s’ha encarregat de la seva elaboració.

El protocol fixa el procediment a seguir per comunicar a les famíles un esdeveniment traumàtic agut, especialment una defunció. D’aquesta manera, l’encarregat de la comunicació a la família l’efectuarà, segons les pautes determinades en el procés formatiu, el comandament del primer servei o cos intervinent. En aquest sentit, les persones que poden activar el protocol són per ordre de preferència: el metge del Servei d’Urgències Mèdiques (SUM); el responsable del torn del cos de policia; el comandament del DPEIS; el tècnic de protecció civil, i el Servei d’Atenció Domicliària (SAD). La comunicació s’haurà de fer en un espai íntim, acollidor i amb lloc per seure sempre que sigui possible.

tracking