REPORTATGE
Janer neutre en carboni
Alumnes i tutors de sisè de primària del Col·legi Mare Janer impulsen un projecte per aconseguir que les emissions de carboni de l’escola siguin zero.
El Col·legi Mare Janer s’ha sumat als objectius nacionals contra el canvi climàtic amb un projecte del tot innovador: Janer neutre en carboni. Es tracta d’una iniciativa impulsada per les classes de sisè de primària i que, a través de diverses activitats, pretén aconseguir que l’escola sigui neutra en les emissions de diòxid carboni. El projecte va començar al febrer i va acabar fa un parell de setmanes amb la presentació d’una sèrie de millores per convertir-se en una escola més sostenible.
“La idea va sorgir després de llegir una notícia publicada en aquest mateix diari”, explica un dels tutors implicats, Jordi Ballesté. Els altres dos són Olga Castells i Marta Aguilera. La notícia anunciava “el compromís d’Andorra per ser un país lliure en emissions de carboni de cara al 2050”, i la intenció dels tres docents i de la seixantena d’alumnes que han participat en el projecte era “veure què podia fer el centre per sumar-se a aquesta iniciativa governamental”.
Els estudiants han dedicat al projecte, que s’emmarca dins l’assignatura de coneixement del medi, cinc hores setmanals durant gairebé quatre mesos. Una de les activitats que han dut a terme és calcular la petjada de carboni de l’escola tenint en compte el consum de combustibles, els residus generats, l’ús de productes de material escolar, etc. En un altre exercici, els alumnes han calculat la capacitat que té el bosc del costat de l’escola per absorbir part d’aquestes emissions de carboni. La diferència entre les emissions totals i la capacitat de fixació de l’entorn natural ha donat com a resultat la petjada exacta del Col·legi Mare Janer. Per dur a terme aquestes activitats, el centre ha comptat amb el suport d’Andorra Recerca i Innovació (AR+I).
El passat dijous 25 de maig es va fer la cloenda del projecte en què els alumnes van presentar propostes de millora. Ballesté explica que aquestes van “des de posar plaques solars fins a no utilitzar tant de paper o aigua, no enviar tants correus electrònics o fer xerrades de sensibilització a les altres classes”.