REPORTATGE
Ni porno ni control
Aquest és el segon curs que Cooperand du a terme un taller sobre coeducació i igualtat a les escoles. Hi han passat uns 800 adolescents.
Quants de vosaltres no han vist porno?”. Una o dues o potser cap mà s’aixequen a l’aula. És una de les anècdotes que la presidenta de Cooperand, Carla Riestra, explica sobre els tallers que aquest curs que ara acaba i el passat han realitzat en pràcticament totes les escoles del país i en els quals han participat uns 800 alumnes de secundària d’entre 13 i 17 anys. Una activitat a l’entorn de la coeducació i la igualtat en què s’ha parlat de sexe o de relacions afectives (sanes i tòxiques) i una experiència de la qual Riestra treu conclusions per a la reflexió. “Hem demanat grups reduïts i que professors i tutors sortissin de l’aula, crear un espai lliure de mirades, de judicis, i hem aconseguit que ells parlin, perquè a casa no ho fan la majoria.” L’educació sexual no s’aborda amb la família en molts casos i “si no parlem amb els notres fills és molt possible que ells vagin a tutorials entre cometes, a la pornografia”.
L’adolescència és curiositat i el mòbil i internet posen el porno a l’abast d’un clic. Així que Riestra insisteix en la necessitat de fer passar el missatge que “la pornografia és desinformació, violència, submissió, relacions sense protecció. S’ha de parlar amb naturalitat, també a casa”, per evitar el risc que s’acabi imitant allò que es veu a la pantalla.
Però si hi ha un tema que ha centrat gran part del taller són les relacions afectives perquè el seu “experiment social de 800 alumnes” ha constatat que “estan molt preocupats per les relacions tòxiques, molts d’ells admeten relacions d’aquest tipus”. Els faciliten l’adreça de correu electrònic de l’ONG perquè els puguin fer consultes si no s’han atrevit a fer-ho durant el taller i “ens han escrit sobretot noies, demanant estratègies i eines per poder-ho gestionar”. Confondre el control –Riestra destaca per exemple que no concebin el mòbil com un objecte privat– amb amor és un dels mites a destruir i la presidenta de Cooperand destaca que especialment s’ha d’ajudar els adolescents a tenir autoestima perquè “si no t’estimes i no et respectes, no et faràs respectar, no posaràs límits”.
La tasca més coneguda de Cooperand és la que du a terme a Bolívia, centrada en dones i menors en risc d’exclusió social. Són en molts casos víctimes de la violència masclista, sexual i això ha dut Riestra, docent de professió, i l’equip gestor a formar-se per ajudar-los.
També porten als tallers “testimonis i vivències” recollits allà, perquè els joves coneguin altres realitats molt més crues. El nou curs repetiran. És un assignatura més que necessària.