transport públic
La proliferació dels VTC encén el sector del taxi
CityXerpa i els busos a la demanda se sumen a la competència del sector i es genera tensió
L’Associació de Taxistes d’Andorra (ATA) va acusar ahir els vehicles de transport amb conductor (VTC) d’“intrusisme laboral”. Va aclaris que és una activitat legal, però que s’ha convertit en competència deslleial i una preocupació per al sector.
El president de l’ATA, Marcio Pereira, va indicar l’any passat, en relació amb el servei que dona CityXerpa, que no suposa una competència directa. Va afirmar que hi pot afectar, però no creia que “ens faci gaire mal”. Pereira, però, considera ara que aquesta activitat ha comportat irregularitats en els darrers mesos i confirma que aquest incompliment ha provocat tensió en el sector dels taxis: “No ens faran mal si fan bé el seu servei.”
Els taxistes destaquen que els vehicles de CityXerpa, entre altres pràctiques, estacionen en parades de taxis i autobusos, s’aturen a la porta dels locals o recullen els passatgers al mig del carrer. “No acaba de ser legal del tot”, assegurava ahir un taxista que vol mantenir l’anonimat. Consideren que la legalitat en la pràctica passa per la prèvia demanda del vehicle. La irregularitat, reiterava el taxista, està en el fet que l’activitat d’aquests conductors es practica en lliure circulació: “No poden agafar els clients a mà oberta.”
El taxista remarcava que “té por”, ja que és un mercat nou al país i poc regulat i tem que les noves empreses de vehicles a la demanda equiparin el negoci al país i agafin la seva feina. “És un país petit amb tres centraletes, però la preocupació es nota a nivell general”, declarava.
Pel que fa als busos comunals a la demanda, també mostrava preocupació ja que ho considera competència atès que recullen els passatgers a la porta de casa i els deixen al destí sol·licitat. Això provoca una caiguda en la demanda dels taxis que es veu accentuada pels preus més assequibles fixats pels comuns.
Els taxistes no busquen prohibir CityXerpa o el servei VTC al país, tot i que exigeixen una regulació més específica: “És competència directa; és intrusisme”, seguia el taxista. L’associació no ha fet cap denúncia i no té previst prendre mesures legals, però ratifica que vol traslladar la seva inquietud al Govern per donar a conèixer aquestes irregularitats. Pretén arribar a un acord i esperar propostes per una millora en la convivència d’aquestes empreses: “El Govern ha de constatar la irregularitat”, va manifestar Pereira.
L’ATA també ha evidenciat insatisfacció amb els trasllats de pacients de càncer a Barcelona. Assegura que és una activitat freqüent i que no té una retribució efectiva per part de la Seguretat Social.
Govern va establir una tarifa de 0,65 euros/km i, segons assegura l’Associació, la CASS paga menys del que realment costa. Els taxistes reben fins a un màxim de 217, un increment respecte a l’anterior vigència, que se situava en els 201. Tot i això, l’ATA garanteix que és una xifra que no correspon als aproximats 280 que suposa un sol trajecte.