infracció al volant

Els conductors andorrans no són benvinguts per la DGT

El director general afirma que els conductors “solen infringir les normes de velocitat en arribar al nostre país”

Pere Navarro, director general de la DGT.

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

La Direcció General de Trànsit (DGT) espanyola està decidida a frenar el problema de les multes comeses per conductors estrangers al territori espanyol. La situació s’ha tornat tan preocupant que recentment es va fer una reunió entre els països membres de la Unió Europea per abordar l’intercanvi d’informació i dades relacionades amb infraccions de trànsit.

L’objectiu principal d’aquest acord és permetre que qualsevol país de la UE pugui perseguir i sancionar les infraccions comeses per conductors europeus al territori. Al principi, se centraran en infraccions importants com l’excés de velocitat, saltar-se semàfors en vermell o la conducció sota els efectes de l’alcohol. Tot i això, la intenció és ampliar gradualment aquesta cooperació a altres infraccions i fins i tot a la retirada del carnet de conduir.

En una roda de premsa recent, Pere Navarro, director general de la DGT, va reconèixer obertament el problema que representa la conducta dels conductors de certs països estrangers a Espanya, informa la premsa espanyola com Información. Va fer esment específic a Andorra, on hi ha un important nombre de vehicles de luxe i potents, els conductors dels quals “solen infringir les normes de velocitat en arribar al nostre país”.

Navarro va anar més enllà i va afegir que “no ens agrada que els ciutadans d’altres països vinguin a córrer al nostre territori”. La DGT reconeix la necessitat d’abordar aquest tema, ja que considera que hi ha una discriminació clara entre els conductors andorrans i els altres. “És un greuge comparatiu”, va afegir.

En el cas dels conductors amb matrícules andorranes, no hi ha un acord que permeti perseguir les seves infraccions més enllà de les fronteres del principat. Per tant, en situacions d’infracció, la Guàrdia Civil busca que els infractors estrangers paguin les multes a l’instant, ja sigui amb targeta de crèdit o en efectiu, per evitar que evadeixin la sanció.

La DGT està decidida a prendre mesures per controlar aquesta problemàtica i garantir la seguretat viària a tot el territori espanyol. L’objectiu és promoure una conducció responsable i respectuosa amb les normes de trànsit independentment de la nacionalitat del conductor. La cooperació entre els països de la UE en aquest aspecte és fonamental per combatre el comportament indisciplinat a les carreteres i assegurar un entorn segur per a tots els usuaris.

La lluita contra les infraccions dels conductors estrangers és una prioritat per a la DGT, i s’espera que l’intercanvi d’informació i la cooperació entre països contribueixin a reduir aquests incidents i a fomentar una conducció més segura a tot Europa.

Tal com va explicar Pere Navarro, “en el nostre cas el problema són els andorrans, habitants d’un país molt petit que tenen molt bons cotxes i que infringeixen les normes de velocitat quan arriben a Espanya. Ens interessa controlar-los a Andorra i a nosaltres”, va matisar.

Segons la DGT, els francesos, portuguesos i alemanys són els que cometen més infraccions a Espanya amb el cotxe i solen ser per excés de velocitat. Des d’Espanya, l’autoritat competent sol·licita al país d’origen de l’infractor les dades per enviar-li una carta certificada amb l’idioma del país de matriculació del cotxe, si no, no tindrà validesa. La notificació de la multa, per tant, arribarà al domicili del sancionat si viu dins de la Unió Europea.

En alguns casos depèn de l’amonestat la voluntarietat de cobrir o no la quantia interposada ja que a Europa no hi ha lleis que obliguin al pagament, i tampoc no es pot embargar un deute en un compte estranger. En alguns països com Espanya, que imposa el cobrament de la sanció mitjançant una autoritat administrativa, és més complicat que es pugui exigir el pagament.

ELS MOSSOS VAN INTERPOSAR MÉS D'UN MILER DE SANCIONS

Els Mossos d’Esquadra van interposar més d’un miler de sancions a conductors amb matrícula andorrana al llarg de l’any passat. El nombre exacte és de 1.473 multes, segons les dades facilitades pel Servei Català de Trànsit (SCT). La majoria dels expedients iniciats (1.133) corresponen a multes per haver superat el límits de velocitat. A aquesta infracció les segueixen la no senyalització de maniobres (97) i el no respecte de la normativa general del codi general de circulació (87). També hi ha altres expedients sancionadors per conduir sota els efectes de l’alcohol i les drogues (49), fer avançaments indeguts (32), no presentar la documentació del conductor (24) i no dur els elements de seguretat establerts (23). Els expedients iniciats pel cos d’ordre català el 2022 s’han incrementat un 19,37% en relació amb les dades del 2021, quan es van interposar 1.234 infraccions a conductors amb vehicles andorrans. Normalment aquestes multes, així com les sancions en aparcaments a les zones blaves, no s’acaben pagant precisament perquè no és possible identificar el propietari del vehicle. Per això és freqüent que patrulles dels mossos se situïn a la sortida d’Andorra, en territori català, i aturin cotxes amb placa andorrana per verificar si tenen amguna sanció pendent. Si és així l’única opció que donen és pagar a l’acte la multa o multes acumulades i, en cas contrari, el cotxe queda immbilitzat. En alguns municipis, conscients d’aquesta dificultat, opten per endur-se el vehicle amb la grua en compte de deixar la sanció al vidre del davant.

tracking