servei no urgent i no medicalitzat
El conflicte de les ambulàncies està lluny d'una solució tot i el mediador
Fonts sindicals asseguren que més treballadors han plegat de la concessionària i que quatre es troben de baixa laboral
La irrupció del mediador per intentar temperar el conflicte que hi ha a la concessionària del transport mèdic no urgent i no medicalitzat, en mans de l’UTE Andorrana de Transport Sanitari (ATS), no sembla que hagi de suposar el final del conflicte. Així ho pensen fonts sindicals de l’USdA, que precisen que encara no s’ha produït la reunió i que no veuen clar que faci falta una medicació “per dir que les lleis s’han de complir”.
En realitat, la situació ha empitjorat, segons les mateixes fonts, que xifren en onze els empleats que han deixat la feina per “buscar quelcom millor” i quatre els que es troben de baixa, d’una plantilla de 22. Des de l’empresa, el portaveu va declinar fer declaracions mentre s’està en el procés de mediació, però va rebaixar a sis el nombre d’empleats que han abandonat la companyia. Els problemes, com al principi: les vacances, les guàrdies voluntàries i la planificació de setmana curta i setmana llarga que, segons els treballadors, no es respecten tot i estar obligats per haver acceptat la subrogació de l’empresa que donava el servei anteriorment, fins i tot per a noves incorporacions.
Des de l’USdA es té clar que hi ha dificultats per cobrir tots els torns i recorden que encara hi ha personal del SAAS fent tasques de reforç amb una remuneració “molt més elevada” que la que tenen els treballadors. “Dos salaris iguals per a una mateixa feina”, es queixen. També recorden les fonts que a les dues ambulàncies fixes que hi ha a Andorra la Vella, a partir del juliol s’hauran de reincorporar dues més, a Canillo i la Massana.
Un dels punts més sensibles fa referència a les guàrdies que, segons els empleats, han de ser voluntàries –com abans. Es tracta d’estar localitzable per si sorgeix alguna urgència i cal fer un desplaçament cap a Barcelona. Segons les fonts sindicals, l’empresa considera que les guàrdies són obligatòries “i fa amenaces indirectes” als treballadors avisant-los que tenen l’obligació de presentar-se si són requerits. Els representants sindicals també denuncien que es fan més hores d’aquelles que els pertoquen i que tampoc no es respecta el temps de descans.
Per tant, el conflicte continua enquistat en espera del que resolgui el mediador. Quan es va fer la nova concessió es va donar per fet que hi havia una subrogació i que els treballadors que seguien i els nous que entren ho feien amb les mateixes condicions que amb l’anterior companyia contractada pel SAAS.
La crisi que viu ATS no posa en perill la concessió del servei que explota des de l’1 de setembre passat. El SAAS, que va ser l’entitat encarregada del concurs i l’adjudicació, no troba “de moment” motius per rescatar la concessió. Serà objecte de valoració, van afegir fonts oficials de la parapública, “si fracassen totes les mesures”. Perquè la prioritat és que les dues parts en conflicte, l’UTE concessionària i la plantilla, arribin a un acord. I que es reflecteixi en un conveni col·lectiu que el mateix SAAS admet que ha estat impossible pactar fins ara. L’USdA, repeteix, no veu que un mediador “hagi de fer complir la llei”.
QUEIXES PEL PAPER TAN "POBRE" D'INSPECCIÓ DE TREBALL
Un altre dels punts que generen malestar fa referència a la participació de departament d’Inspecció de Treball. Les fonts de l’USdA indiquen que s’han fet una vintena de denúncies contra Andorrana de Transport Sanitari de treballadors que han deixat l’empresa i que no estan d’acord amb la quitança final. Segons l’USdA, el treballador no és informat del contingut de la resolució que s’adopta i li és impossible recuperar els diners que reclama. Per exemple, en l’afer de les guàrdies la companyia sanciona amb 15 dies de sou i feina aquells que no les accepten en considerar que han de ser voluntàries. Les fonts diuen que Inspecció de Treball ha donat la raó als treballadors, però que no té competències per obligar a tornar els diners, i conviden l’afectat a fer una demanda a la Batllia, fet que “evidentment no es fa perquè l’import que es pot recuperar és bastant inferior que el cost que pot suposar el procés judicial”. Les fonts també assenyalen que a la concessionària li beneficia que marxin empleats antics i se n’incorporin de nous, ja que en cas d’acomiadament la indemnització serà mínima.