Educació
El SEP alerta que en un futur hi pot haver una “segregació” d'alumnes
El sindicat afirma que de moment és teòric i que mai hi ha hagut aquest conflicte
El comitè del Sindicat de l’Ensenyament Públic (SEP) afirma que es poden donar “situacions de segregació tant en el sistema francès com en l’espanyol”, i alerta de la “problemàtica” dels dos models educatius “pel que fa a la continuïtat o incorporació a aquests dos sistemes d’estudiants del país”, segons va plantejar durant la reunió que van mantenir dimarts passat amb el ministre d’Educació, Ladislau Baró, i amb el seu secretari d’Estat, Josep Anton Bardina. Una problemàtica que encara no s'ha plantejat però que s'estudiarà si pot arribar a produir-se.
El col·lectiu especifica que per ara la segregació “és en l’àmbit teòric i mai ha passat que algú no hagi pogut triar el sistema”, i destaca que en el cas espanyol es podria produir per falta de places per a escolars provinents d’altres sistemes i en el francès pel filtre de les notes.
El sindicat assenyala que si hi hagués algun alumne de l’Escola andorrana a secundària que volgués anar al sistema espanyol “podria ser que no pogués per falta de places i no ser de l’espanyol o d’una congregacional, que tenen prioritat”. La raó que al·leguen és que la secundària del sistema espanyol només obre dues línies de 30 alumnes, en què tenen prioritat els del centre, els del col·legi Sagrada Família i del Janer i, per últim, nacionals espanyols. I per a batxillerat les places disponibles són setanta i s’apliquen els mateixos criteris. El SEP afirma que per aquestes limitacions “no es pot triar sistema educatiu”.
El problema en el cas francès esdevé perquè “només els alumnes amb determinada nota a partir de tercer de segona ensenyança podran continuar al Lycée”.
El SEP exposa en un comunicat que Bardina va explicar que aquest assumpte “està sent un tema prioritari, ja que està directament relacionat amb el dret constitucional d’Andorra per poder triar sistema educatiu per part dels menors en edat escolar obligatòria”, i que en el cas de les autoritats espanyoles “està en línia directa amb l’ambaixador espanyol” i es tractarà en una reunió prevista per demà.
El col·lectiu també va parlar en la trobada amb el ministre de la carrera horitzontal i la seva implantació.
EL GOVERN NO HI VEU PERILL I DONA PER FET QUE NO ES PRODUIRÀ
El ministre portaveu, Guillem Casal, va manifestar en la roda de premsa posterior al consell de ministres que el Govern “no té cap mena de dubte sobre la continuïtat” del sistema francès a Andorra perquè a la reunió de la comissió mixta francoandorrana d’educació que es va celebrar la setmana passada no es va plantejar aquest assumpte, i “es va constatar la bona salut” de l’ensenyament francès al país. Casal va recalcar que “aquesta situació no està sobre la taula” en el cas gal i pel que fa a Espanya “no tenim cap mena de confirmació a tal efecte”, i va ressaltat que hi ha contacte directe amb la direcció general d’Educació a Madrid i amb la conselleria d’Educació de l’ambaixada espanyola a Andorra. Casal va assegurar sobre la continuïtat dels sistemes espanyol i francès que ni Baró ni Bardina van fer cap afirmació. I va incidir que havent expressat el SEP aquest “neguit” el Govern actuarà per saber si es tracta de rumors pels quals “ens hem de preocupar”.