mobilitat elèctrica

Carregadors adaptats a la demanda turística

El ritme de funcionament de la xarxa pública d’alimentació de vehicles elèctrics constata l’increment en temporada alta per l’arribada de visitants

Un vehicle carregant-se en un dels punts habilitats al carrer.ARXIU

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El gran volum de visitants arriben a Andorra en vehicle particular. I tenint en compte l’aposta europea per promocionar la mobilitat elèctrica, el servei que dona el Principat per a la càrrega d’aquests vehicles no només ha d’estar dimensionat per als usuaris d’Andorra, sinó també preveient la demanda creixent que pot arribar de fora de les fronteres. “A Andorra hi ha 500 vehicles elèctrics purs, que suposen l’1,5% de la flota aproximadament, a Espanya representen el 3,5% però a França ja estan al 14%”, esgrimeix el gerent de FEDA Solucions, Ivan Mora, per reflectir què s’ha de tenir en compte a l’hora de planificar com es compleix amb les necessitats dels conductors d’aquests vehicles. Malgrat que no hi ha dades exactes, el dibuix del comportament de la xarxa pública apunta a l’impacte que ja tenen els cotxes forans. Mora indica que les 1.500 hores de càrrega en temporada baixa es van multiplicar a 2.500 en temporada alta, augment que s’atribueix “a la gent que ens ve a visitar”. També les instal·lacions habilitades en aparcaments de les estacions d’esquí han reflectit aquest hivern la major necessitat de càrrega.

FEDA Solucions, la filial de la companyia elèctrica que s’ocupa de la mobilitat sostenible, està arrencant un projecte de lloguer de carregadors destinat a establiments com hotels, restaurants o comerços però també aparcaments privats o altres tipus d’empreses per tal que els clients en puguin fer ús. L’objectiu és, d’un costat, afavorir la comoditat dels usuaris i, de l’altre, apostar per “un creixement més ordenat de la demanda de carregadors”. A l’establiment se li ofereix la instal·lació en lloguer amb un servei de manteniment –amb diferents tarifes en funció de la prestació– i “de moment l’acollida és bona, ara mateix tenim uns vint projectes que estem atenent”.

EL FUTUR

Les previsions amb què treballa l’empresa és que la càrrega pública s’incrementi en un 25% anual els propers tres anys. Ara mateix no preocupa el dimensionament, “continuem invertint i continuem mirant –no només FEDA, sinó també la resta de distribuïdores– punts de càrrega per ampliar a poc a poc. De moment no hi ha pressa, perquè malgrat les previsions sí que són de creixement i la xarxa no està saturada”, apunta Mora. Ara mateix, i quant a les dades del país, es calcula que el parc automobilístic creixerà fins als mil vehicles elèctrics purs en tres anys, malgrat que ara la matriculació s’ha alentit perquè no hi ha partida del pla Engega. I “el parc turístic també ho farà”. Tot i que Mora prefereix no avançar quin és el plantejament concret de desenvolupament del servei, sí que indica que un dels objectius és donar compliment a allò que demanden els usuaris, que és disposar dels carregadors més ràpids. “És una oportunitat, un tema que està sobre la taula”, indica, perquè, a més, és una fórmula que pot contribuir a allò que es vol potenciar des de la companyia, que és que la càrrega pública sigui “d’oportunitat”, que se’n faci ús puntualment per arribar a destí o que aprofiti per abastir-se mentre es fa un encàrrec. De fet, un dels aspectes que es valora és allà on es poden instal·lar per “crear negoci per als establiments”.

LA INTEGRACIÓ

La xarxa pública de carregadors frega la cinquantena de punts, que estan connectats a la xarxa global per facilitar el pagament als usuaris estrangers. A banda d’abonar la càrrega usant un QR, també són compatibles amb l’aplicació Electromaps, que funciona arreu d’Europa. FEDA va modificar l’any passat la política inicial de donar dues hores de càrrega de franc per promocionar la mobilitat verda i des de l’abril del 2022 es paga des del primer minut d’ús. Ja en aquell moment es va defensar que qui tenia un vehicle elèctric havia de tenir instal·lació a casa. De fet, també ofereix lloguer de carregadors a particulars.

EL VEÍ DEL NORD, MOLT MÉS AVANÇAT

Els conductors de vehicle elèctric nacional també necessiten, òbviament, punts de càrrega quan travessen les fronteres. Una informació recent de La Vanguardia apuntava que el veí del sud està força més endarrerit que França, Portugal o Alemanya. No obstant, Catalunya, comunitat que acull el gran gruix de desplaçaments d’andorrans i residents, és la que lidera les xifres de carregadors de tot l’estat, fregant els 5.000. A França, la proporció de punts per milió d’habitants és de 1.228.

tracking