transport sanitari

Bombers i el SUM han de cobrir els serveis d'ambulància a la Massana i Canillo

L’empresa no pot complir el contracte signat pel que fa a la dotació per a la temporada alta per la falta de personal

Ambulàncies de bombers a la MassanaFernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

La mediació entre Andorrana de Transport Sanitari (ATS) i els seus treballadors va començar ahir amb poques expectatives, més aviat el contrari, tenint en compte que el conflicte va a més, segons van assenyalar ahir fonts properes al personal. El punt més calent, a banda de les presumptes irregularitats de les lleis laborals, és que l’UTE que s’encarrega del transport sanitari no urgent no ha pogut fer front al reforç de dues ambulàncies aquest estiu, una a Ransol i l’altra Canillo. Per contracte hi està obligada, però no disposa de recursos humans per posar en marxa aquest servei, que hauria d’estar actiu des de dissabte passat i cobrir tot l’estiu, considerat temporada alta.

El ministre portaveu, Guillem Casal, va subratllar ahir que tot el territori està cobert i que confien que la mediació doni fruits i acabi amb aquest embolic que s’arrossega des del canvi de concessió, quan la nova empresa va acceptar la subrogació per mantenir les mateixes condicions a la plantilla i també per a les noves incorporacions.

L’afirmació de Casal és certa, però el ministre va obviar que la cobertura d’aquestes dues zones no les fa ATS, sinó que són els bombers o el SUM els que fan el desplaçament per proximitat, i la concessionària ha de pagar les hores a un preu més elevat, com si les fes un servei privat i no públic.

Tot plegat per falta de personal. ATS va avisar amb 45 dies d’antelació que les vacances de juliol quedaven anul·lades i que comptava amb tota la plantilla. Les mateixes fonts van assenyalar que la precarietat està provocant un degoteig de baixes, “de persones amb vocació i experiència que marxen pels continus incompliments en les hores treballades i en les guàrdies que per a l’empresa són obligatòries”. Segons les fonts, molts del que han deixat la feina tenen carnet de primera i ara estan conduint camions amb uns salaris molt més elevats. La plantilla, afirmen, està cansada d’expedients amb suspensió de feina i sou.

Aquest dèficit en la temporada alta també té lloc pel que fa al servei exterior. Les mateixes fonts van indicar que “han de tenir dues ambulàncies i només n’hi ha una, i quan hi ha un viatge a Andorra és el SUM qui se’n fa càrrec”.

Sobre la mediació tampoc les expectatives són positives. Les fonts van comentar que se’ls ha presentat un primer document “que sembla redactat per la mateixa empresa i volen que es firmi davant el saig”. La desconfiança augmenta perquè el mediador, Ramon Tena, va demanar suport, i una de les mediadores és la dona d’un alt directiu del SAAS, el nom del qual es troba a la travessa per substituir el director general, Josep Maria Piqué, que es jubila el mes d’agost.

ENTRE 20 I 25 HORES DE MEDIACIÓ I DESPRÉS S'AVALUARÀ EL RESULTAT

La ministra de Salut, Helena Mas, va insistir en declaracions al Diari aquesta setmana en la necessitat de respectar el procés de mediació, que té “uns tempos i uns procediments interns”. No obstant això, va indicar que tant des del ministeri com des del SAAS “estem amatents i en un temps determinat reavaluarem la situació, si l’evolució és positiva o no ho és”. En concret, va especificar que es donen de marge entre 20 i 25 hores de mediació i “després avaluarem en quin punt estem, quin resultat està tenint el procés de mediació”. Mas va defensar que es tracta d’un mecanisme de resolució de conflictes que “està altament contrastat que en aquestes situacions de conflicte laboral funciona molt bé i, per tant, el Govern s’ha de posicionar donant suport al procés i sent caut a l’espera de resultats”. En resposta a una pregunta de la presidenta del grup parlamentari d’Andorra Endavant, Carine Montaner, la titular de Salut relaciona una trentena de reunions amb l’adjudicació des del gener del 2022. Les darreres, el 5 de juny entre Mas i representants de l’empresa i els treballadors.

tracking