trencament

El conflicte de les ambulàncies empitjora amb la mediació

La mediació fracassa i els treballadors acusen l’empresa d’incorporar tots els punts que centren el conflicte actual

Un vehicle de la UTE que treballa per al SAAS.Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El procés de mediació en el conflicte entre Andorrana de Transport Sanitari (ATS) i els treballadors s’ha trencat. La delegada del personal i el sindicat que els representa s’han plantat perquè entenen que el text que l’empresa vol validar en una votació recull precisament tots els punts que han motivat el conflicte i “l’empresa intenta regularitzar-los a través d’aquesta maniobra, per deixar Inspecció de Treball sense marge de maniobra i els treballadors indefensos”. Per això no volen seguir negociant en considerar que hi ha joc brut i cap intenció de pactar.

Fonts de l’USdA van ser molt crítics amb el procediment emprat. D’una plantilla de 22 persones, 14 han marxat voluntàriament, i estan sent substituïts per persones noves que venen de Barcelona “sense carnet de conduir i amb un contracte de treball que es neguen a mostrar; fet que no inspira precisament molta confiança”.

Tot són sospites, és clar. De fet, la concessionària no estava ahir informada que la mediació ha acabat i convidava en missatges als treballadors a sotmetre en una votació el document sobre les noves con­dicions laborals.

En una carta al mediador, els empleats remarquen que abandonen el procés per intentar arribar a una entesa perquè “se'ns ha comunicat que no hi ha marge de negociació del document i, per tant, no tenen cabuda cap de les nostres respostes” per rebatre la proposta que van rebre l’11 de juliol la delegada dels treballadors i l’USdA, representada per Gabriel Ubach i Joan Torra. I afirmen que durant el període que estan treballant la mediació entre les dues parts “no hi ha hagut cap canvi en la dinàmica en la relació empresa-treballador”.

Torra va subratllar ahir que la concessionària està intentat validar en el document precisament totes aquelles pràctiques que ha conduït a aquesta situació sense retorn: excés d’hores treballades; viatges doblats sense respectar descans, guàrdies obligatòries, tot el que topa amb la legislació i que no s’ha de permetre que s’acabi introduint i consolidant”.

Des de l’USdA es té el convenciment que l’empresa creu que amb els càrrecs de confiança, i els treballadors que han fitxat nous per cobrir les baixes podrien guanyar la votació “i desfer-se de l’obligació que estava en el plec de bases de respectar les condicions que existien amb l’anterior concessionària; és a dir, que es va acceptar una subrogació, i si no es manté així el SAAS tindrà un problema, perquè hauria de cancel·lar la concessió”.

Les fonts sindicals van ser molt dures en considerar que l’empresa intenta una estratègia per canviar les condicions per altres més precàries. Estan convençuts que els nous tenen un salari més baix i remarquen que les cinc persones que s’han incorporat no coneixen el país, no tenen carnet de conduir i que algunes d’elles “dormen en un plegatí en la mateixa base”, perquè encara no han trobat on allotjar-se i no tenen disponibilitat de desplaçar-se fora d’Escaldes-Engordany. Els sindicalistes afegeixen que els que s’han incorporat nous ho fan “amb pressions i unes condicions diferents, i d’aquesta manera s’està fent ‘neteja’ per aconseguir més docilitat a l’hora de negociar”.

En el document presentat per l’empresa es permet fer més hores sense cap limitació. Es queixen des de l’USdA, que juntament amb la delegada del personal i els seus assessors coincideixen que “aquest text és impossible d’aprovar perquè únicament serveix per carregar-se totes les condicions que encara estan vigents i que es van exigir al plec de bases”.

Sindicat i personal creuen que ara la pilota està en mans del ministeri de salut, que “s’ha de mullar”. Cristina Pérez, que ahir va jurar com a secretària d’Estat de Salut, va comentar que no ha rebut cap notificació oficial, que s’ha acabat la modificació, i va assegurar que “a ningú li faltarà el servei de transport no urgent”.

Des de l’USdA es va assegurar que tindran accés als nous contractes per verificar que no hi ha discriminació respecte als treballadors veterans, perquè aquest és un dels requisits que va exigir el SAAS quan va triar l’empresa.

El personal insisteix que hi ha un document de subrogació signat per ATS i els empleats “on l’empresa es compromet a respectar les condicions laborals adquirides amb l’anterior empresa i que no s’està respectant des del maig, sense previ avís ni explicació”. Els treballadors ressalten que aquesta manera de fer de la concessionària “no és legal”.

tracking