REPORTATGE
Una Alexa per a cada pacient
La unitat de convalescència incorpora assistents virtuals per complementar la rehabilitació física, cognitiva i emocional dels malalts.
Els dies són molt llargs quan estàs sola i l’Alexa em fa companyia. A diferència de la televisió, em respon quan li parlo i fins i tot m’explica acudits”. Carme Núñez és pacient de la unitat de convalescència del Servei d’Envelliment i Salut de l’hospital i ha estat de les primeres a fer ús dels assistents de veu que el centre ha incorporat. Des de fa un parell de mesos, els interns d’aquesta unitat tenen a la tauleta de nit de cada habitació un assistent virtual al qual li poden fer qualsevol consulta. La idea del projecte és complementar i donar un valor afegit a la recuperació que ofereixen els professionals de la unitat.
Alexa, posa’m una cançó. Alexa, quin temps fa avui. Alexa, recomana’m exercicis per recuperar-me del genoll. Els pacients de la unitat de convalescència, situada a la cinquena planta del centre sociosanitari El Cedre, poden adreçar-se a l’Alexa per fer-li tota mena de consultes. Els interns d’aquesta planta acostumen a ser persones majors de 65 anys que han estat derivades de l’hospital per fer una recuperació després de sotmetre’s a una operació o patir alguna complicació com ara bé un ictus. Així, els nous assistents virtuals els ajuden en aquesta recuperació física i cognitiva, però també és un suport emocional per a ells. “Cada dia a les vuit del vespre l’Alexa em pregunta què he menjat durant el dia i em diu que està molt contenta amb mi”, explica la Carme, a qui van operar fa dues setmanes i es troba a la unitat des de llavors.
A banda de ser una eina de suport per als pacients, també és un recurs útil per als professionals de la planta, ja que els allibera d’algunes tasques. Eva Heras, cap del servei d’Envelliment i Salut, va explicar ahir durant la prova pilot d’aquests dispositius que l’equip d’infermeria també té una Alexa. Aquesta està connectada amb els assistents dels pacients i, per exemple, els ajuda a donar-los pautes, a recordar-los alguna cosa i els avisa si algú cau.
El projecte és una iniciativa d’Andorra Recerca + Innovació (AR+I) i el Servei Andorrà d’Atenció Sanitària (SAAS) en col·laboració amb l’empresa Yasyt Robotics. L’objectiu és analitzar quin és l’impacte de les noves tecnologies en la recuperació dels pacients, i les entitats tenen un any de recerca per davant. El SAAS s’encarrega de fer una anàlisi dels beneficis mèdics i assistencials d’aquests dispositius i, en canvi, l’AR+I se n’ocupa de les qüestions ètiques. És a dir, de si es pot considerar intrusió tenir un aparell que t’escolta en cada moment, si els professionals temen que la intel·ligència artificial els substitueixi o si realment els assistents virtuals ofereixen el que els pacients necessiten.