anunci del govern

El bus serà gratuït de manera definitiva

Els viatges passen en un any de 10.000 a 16.000 cada dia i han disminuït en 4.000 els vehicles a la carretera

El secretari d'Estat de Transports, David Forné, i el director, Carles Miquel, en la roda de premsa d'ahir.SFGA / J. A. VILADOT

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El transport públic nacional serà gratuït de manera permanent durant tota la legislatura. Així ho va aprovar dimecres el Consell de Ministres i ho van explicar ahir el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, i el director d’Energia i Transports, Carles Miquel. “La intenció del Govern és continuar estant al costat de les famílies” i, per tant, continuarà en vigor una mesura que es considera “consolidada”, va afirmar Forné, alhora que valorava de manera molt positiva la prova pilot, que el passat 1 de juliol celebrava un any de la seva posada en funcionament.

En aquest període de temps, els viatges en transport públic s’han incrementat un 70% amb la seva gratuïtat, passant de 10.000 a 16.000 viatges al dia, el que ha suposat que hi hagi uns 4.000 vehicles menys a les carreteres, i ha representat una millora de la mobilitat interna i una reducció en les emissions de CO2 de prop de 1.500 tones. La intenció de l’executiu, a més, és “millorar la satisfacció” dels usuaris introduint més freqüències i horaris en les línies de bus, a més d’una targeta única per a tots els usuaris, que substitueixi les diverses targetes que hi ha ara. En aquest sentit, a la tardor s’iniciarà un procés participatiu per determinar les accions de millora que es poden aplicar, que es preveu que es posin en marxa a partir de l’any vinent.

El transport públic gratuït té un cost actualment per a les arques públiques de 7 milions d’euros anuals; una quantitat que s’anirà incrementant a mesura que ho faci també el nombre d’usuaris. Una mostra de la seva bona acceptació és que s’ha passat d’uns 3,5 milions d’usuaris a l’any a prop de 6 milions, el que suposa que s’hagi arribat concretament a 16.209 viatges al dia. Fins a un 63% dels usuaris fan ús de l’abonament gratuït “resident” i el 87% dels usuaris disposen del servei de transport gratuït. D’altra banda, la mitjana mensual de viatges d’aquelles persones que tenen abonament “resident” és de 14,6 viatges, mentre que un 35% fan 15 viatges o més i un 23,4% fan 1 o 2 viatges.

Segons va explicar Miquel, una enquesta realitzada entre els usuaris l’octubre del 2022 posa també de manifest la bona acceptació que ha tingut la gratuïtat del transport. Així, l’estudi determina que el 47% dels usuaris l’utilitzen cada dia, i només el 13% afirma que ho fa de forma esporàdica. “Els usuaris són un col·lectiu fidelitzat que es vol ampliar”, va recalcar Miquel. A més, el 56% dels usuaris són de nova incorporació i un 26% dels antics usuaris ha incrementat la utilització del bus. Pel que fa als efectes positius sobre la xarxa de vehicle privat, l’enquesta reflecteix que un 82% dels usuaris nous captats provenen del vehicle privat, amb la qual cosa han disminuït la circulació en les vies de comunicació. D’aquesta manera, si es manté la tendència d’una disminució aproximada de 4.000 vehicles/dia, l’any 2030 s’assoliria una reducció de 8.800 viatges diaris previstos a la carretera.

CAMINO BUS ASSUMIRÀ ELS VIATGES A LA SEU D'URGELL QUE HA ESTAT FENT HIFE

L’empresa Camino Bus, una de les que realitzen actualment el trajecte entre Andorra i la Seu d’Urgell, assumirà a partir de l’1 d’agost els viatges que fins ara ha estat portant a terme Hife, després de la fallida de Montmantell. Així ho va indicar ahir el secretari d'Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, que va explicar que això serà així fins que el Govern decideixi a qui donarà la nova autorització per poder operar en aquesta ruta. Un cop l’executiu hagi decidit quina empresa s’encarregarà d’aquest servei, ho haurà de comunicar a Espanya, que també haurà de donar el seu vistiplau, en tractar-se d’una línia internacional conjunta. Un cop culmini aquest procediment hi haurà de nou dues companyies diferents en la línia entre Andorra i la capital de l’Alt Urgell, i això suposarà a la pràctica que es doblarà la freqüència de pas dels autobusos, que en lloc de ser d’una hora serà de mitjà. També hi ha la voluntat de les autoritats andorranes i de la Seu d’Urgell que hi hagi una unificació i una rebaixa dels preus dels bitllets, el que beneficiarà els usuaris.

tracking