transport
Air Nostrum apunta que el 13% dels vols del 2023 s'han cancel·lat
La companyia defensa que les sis desviacions a l’aeroport d’Alguaire són una casuística diferent, perquè el que es produeixen són retards
El Govern i Air Nostrum mantindran al setembre una reunió per abordar la problemàtica de les diverses incidències que han afectat els vols de la companyia els darrers mesos i que han provocat malestar al si de l’executiu. Des de la companyia van voler aclarir ahir les xifres de cancel·lacions i desviacions –que es diferencien– i que una majoria han estat provocades per raons meteorològiques i, per tant, “alienes” a l’empresa. En concret, indiquen que les cancel·lacions han estat 15 sobre el total de 114 vols programats durant aquest any i que representen un 13%. En sis casos més els vols van ser desviats a l’aeroport de Lleida. “Des del nostre punt de vista cancel·lar no és el mateix que desviar, ja que els passatgers arriben al seu destí amb un retard i el vol es fa el mateix dia”, van defensar.
Però, a més, apunten que la climatologia està al darrere de la majoria d’incidències. En concret, apunten que de les 15 cancel·lacions, 9 van ser per raons meteorològiques “totalment alienes a la companyia” i que van ser 6 les motivades per qüestions tècniques, un 5% del total. No obstant i justificacions a banda, van assegurar que “lamentem els trastorns que aquestes incidències hagin pogut causar als passatgers d’aquesta ruta que uneix Andorra amb gairebé 90 destinacions internacionals i domèstiques a través de l’aeroport Adolfo Suárez de Madrid”.
Ahir la companyia va arrencar una promoció per a l’agost amb un preu tancat de 49 euros per trajecte (98 euros l’anada i tornada) sempre, això sí, que el passatge s’adquireixi amb una antelació mínima de 7 dies respecte a la data de sortida del vol. La promoció estarà disponible fins al 31 d’agost, segons van informar en una nota de premsa. Air Nostrum va recordar que els enllaços entre la capital espanyola i l’aeroport Andorra-la Seu d’Urgell són divendres i diumenge, i que durant l’estiu els horaris de la ruta es retarden “per aprofitar millor el cap de setmana al Principat”. Durant el mes d’agost, l’avió des de Madrid surt els divendres i diumenges a les 18.20 hores, arribant a la instal·lació alturgellenca a les 20 hores. La tornada des d’Andorra és a les 20.30 hores i l’arribada estimada a Madrid a les 22.10 hores.
Aquest és el segon any que Air Nostrum explota la primera ruta comercial entre l’aeroport Andorra-la Seu d’Urgell i Madrid, després d’obtenir per segon cop l’adjudicació del servei. Aquest any, però, ha estat bastant més convuls quant a les incidències. El novembre de l’any passat quan es va anunciar la renovació del contracte, des del Govern van destacar que únicament s’havien produït quatre desviacions de vols i que cap s’havia suspès.
REPORTATGE
Aeronau sense pista d’aterratge Prescindir dels avions en trajectes de curta durada és un debat d’actualitat. França, per exemple, ha prohibit els vols curts nacionals si hi ha una alternativa ferroviària entre les ciutats connectades que no superi les dues hores i mitja de trajecte, amb l’objectiu de reduir l’impacte mediambiental de les emissions de les aeronaus. Ara fa un any Air Nostrum anunciava la implicació en un projecte pioner, l’Airlander 10, que pretén ser una alternativa sostenible als trajectes aeris. Es tracta d’una iniciativa de l’empresa britànica Hybrid Air Vehicles (HAV) que projecta un dirigible que usa heli per a sustentar-se, amb la qual cosa s’estima que l’estalvi de combustible respecte un avió convencional pot arribar al 90%. L’objectiu és obtenir els permisos per tal que pugui prestar servei el 2026 i, segons els detalls oferts al seu dia, com que necessita menys velocitat per maniobrar i té el cas ple d’heli (gas no inflamable) pot enlairar-se i aterrar sense necessitat d’una pista. Així que es converteix en una opció per a territoris que no tinguin aeroport. L’aparell pot transportar un centenar de passatgers i compta amb una autonomia de vol de 3.700 quilòmetres, amb una velocitat de fins a 130 quilòmetres per hora. La cabina no ha d’estar pressuritzada, perquè volarà molt més baix que un avió convencional. Una alternativa per “cobrir moltes de les rutes més importants en tot el territori espanyol”, va indicar Air Nosttrum al seu dia. Segons l’acord presentat, la filial d’Iberia esdevindrà el client que llençarà l’Airlander un cop estigui operatiu i obtingui les certificacions. El compromís passa per incorporar fins a deu aparells a la flota de la companyia a través de la fórmula del leasing operatiu. Ara per ara el projecte encara està en una fase incipient.