rEPORTATGE

Pastilles per telèfon

Les visites mèdiques virtuals són un tema tabú: els pacients no ho prioritzen i els metges no poden fer ús de la línia de consulta no presencial

Dues metgesses a l'hospital Nostra Senyora de Meritxell.Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El sistema de consultes telemàtiques que va engegar el SAAS a principis d’any encara és defectuós i impossibilita les consultes a distància. Així ho va manifestar una metgessa de la capital al Diari. Les múltiples afectacions en el funcionament i el fet que sigui l’únic canal disponible per a consultes mèdiques per telèfon fan impossible qualsevol opció d’assistència virtual a les persones que ho necessitin, ja sigui per mobilitat reduïda o comoditat. “No funciona i encara no ho he fet servir”, va assegurar la metgessa. L’única cosa que segueix fent a distància és l’intercanvi d’informació amb els seus pacients: “faig renovació de receptes o informo dels resultats d’alguna prova als meus pacients, però ni els tracto ni els diagnostico”.

Pel que fa als pacients, la inseguretat telefònica o la distància virtual són dos dels factors que provoquen més reticència a l’hora de fer consultes telefòniques. Per tant, no fer una visita física impossibilita assegurar un bon diagnòstic i és efectiu, únicament, en casos lleus o per consultes ràpides. “Si és un refredat o un mal puntual, no hi trobo el problema. Si ha de ser una veritable preocupació, aniré presencialment al metge de capçalera o a urgències”, explicava l’Elizabeth en relació amb la seva experiència com a mare de tres fills.

Fer consultes a distància també té eficàcia en casos recurrents o visites acordades prèviament. “Si el metge ja et coneix, et visita sovint i ja sap el que tens, és molt més fàcil”, explicava un matrimoni d’avis. Ells han prioritzat sempre assistir a la consulta, però si no veuen necessari una revisió física, truquen al metge de confiança. A més, van explicar al Diari que, en el seu cas, tan sols han trucat per renovar una recepta caducada o demanar consells sobre la dieta. “D’aquesta manera, no cal que fem les cues”.

Els joves tampoc van mostrar gaire interès a cobrir malalties pel telèfon. “Només ho vaig fer quan em van operar” o “no ho he fet mai” són algunes de les manifestacions que van fer alguns residents entre els 20 i els 23 anys.

Trucades 'pandèmiques'

Molts dels pacients que van dirigir-se al Diari van explicar que l’única vegada que han vist efectives les consultes telefòniques va ser durant la pandèmia. En primer lloc, pel tancament domiciliari i, en segon lloc, per la rapidesa i el protocol de cura, que era fàcil. Són dos dels factors més valorats pel que fa a les consultes telefòniques durant la covid-19. “Quasi tots patíem la mateixa malaltia i la recuperació era igual per a tothom”, va explicar un pare de 54 anys. En el seu cas, es va encomanar de la malaltia dues vegades i cap d’elles va ser greu, però, en totes dues ocasions, el metge l’atenia a l’instant i li’n feia un seguiment continu. Tot i això, no ha tornat a fer una consulta virtual.

tracking