ha estat 15 dies a informació pública
L'heliport a Pal rep dues al·legacions amb relació al medi ambient
El Govern estudiarà les reclamacions a l’avaluació d’impacte ambiental i les fases 1 i 2 de construcció de l’equipament
L’avaluació d’impacte ambiental del futur heliport de la Caubella de Pal i altres documents de les fases 1 i 2 de construcció de la infraestructura han rebut dues al·legacions. Els informes han estat quinze dies hàbils en exposició pública al comú de la Massana –és a dir, des de dimecres 19 de juliol fins ahir. Segons va explicar al Diari la cònsol menor massanenca, ara el comú farà arribar les dues al·legacions al Govern.
L’executiu, per la seva part, haurà d’avaluar-les i donar-hi resposta. Una de les al·legacions va presentar-la l’excap de llista de Progressistes-SDP per la Massana, Michel Moliné, en nom del comitè local de la formació. L’argument principal del partit és que la infraestructura és inviable pels efectes destructius de l’obra en l’entorn.
Les fases del projecte constructiu sotmeses a informació pública corresponen a “la tala, desbrossada i implantació de l’obra”, en primer lloc, i a “l’obra civil per a la plataforma”, en segon lloc. Tant la primera com la segona fase tenen un informe preliminar favorable del ministeri de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat.
El que ja se sap sobre l’impacte ambiental del projecte, perquè ho va reconèixer la setmana passada en roda de premsa el ministre portaveu del Govern, Guillem Casal, és que afectarà un total de 2,5 hectàrees de bosc. El també responsable de la cartera de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat va puntualitzar que la xifra suposa el 0,5% del bosc, d’un total del 451 hectàrees de superfície, on es construirà la infraestructura. El terreny de concessió és d’11 hectàrees.
GAIREBÉ DOS ANYS
El projecte de construcció de l’heliport nacional va posar-se en marxa fa gairebé dos anys. El concurs, d’abast internacional, per adjudicar la concessió de la infraestructura va publicar-se al BOPA el 21 d’octubre del 2021. Aleshores l’organisme que gestionava l’expedient era el ministeri de Presidència, Economia i Empresa, encapçalat pel liberal Jordi Gallardo. El termini per presentar ofertes va tancar-se el 18 de febrer del 2022. Tot i que més de quaranta empreses van recollir el plec de bases del concurs, al final del procés només una va formular una proposta de concessió al Govern.
L’obertura d’ofertes es va fer una setmana després. L’única empresa disposada a assumir el projecte era l’UTE formada per Helinord, SL, i Heliand, SAU.
L’adjudicació de la concessió a aquesta unió temporal d’empreses va sotmetre’s a informació pública fa just un any perquè les persones o societats interessades hi poguessin fer les al·legacions que consideressin oportunes.
L’adjudicació va publicar-se al BOPA el 24 de gener d’aquest any. Govern preveu un màxim de 7.627.034 euros en concepte d’aportació a l’adjudicatària per compensar els resultats operacionals negatius. El període de concessió és de 30 anys. En cas de resultats positius, l’empresa abonarà un cànon del 10% de l’ebitda –resultat de l’explotació abans de restar-ne les despeses financeres– si l’heliport no té preclearance o punt de control fronterer Schengen, i del 15% si en té.
La construcció de la infraestructura es calcula que tindrà un cost d’uns 10,3 milions d’euros, lluny dels 3,7 milions previstos inicialment, i que s’allargarà un any i mig.
La societat adjudicatària va haver de fer un canvi el maig passat per complir el requisit legal de ser totalment andorrana. Així, l’UTE formada per Helinord, SL, i Heliand, SAU, va passar a ser Heliports d’Andorra 360, SA, tal com recull l’edicte de modificació de l’adjudicació signat per l’exministre Gallardo.
CRONOLOGIA
21/10/2021
El Govern convoca el concurs internacional per adjudicar la concessió de l’heliport de la Caubella de Pal. L’edicte el signa l’exministre de Presidència, Economia i Empresa Jordi Gallardo.
18/02/2022
Acaba el termini per presentar ofertes al concurs. L’única societat disposada a assumir el projecte és l’UTE formada per Helinord, SL, i Heliand, SAU, tot i que unes quaranta empreses havien recollit el plec de bases del concurs.
24/01/2023
La concessió de la construcció i gestió de l’heliport s’adjudica a l’única empresa que hi havia presentat oferta. L’edicte preveu una compensació econòmica de fins a 7.627.034 euros en concepte d’aportació a l’adjudicatària per compensar els resultats operacionals negatius. En cas de resultats positius, l’empresa abonarà un cànon del 10% del resultat brut de l’explotació, si no té control fronterer Schengen, i del 15%, si en té.
01/02/2023
El Govern declara l’heliport projecte d’interès nacional arran d’un informe d’impacte de la infraestructura redactat pel comú de la Massana.
17/05/2023
L’UTE formada per Helinord, SL, i Heliand, SAU, passa a ser Heliports d’Andorra 360, SA. La societat adjudicatària ha de fer el canvi per complir el requisit legal de ser totalment andorrana.
09/08/2023
El comú de la Massana rep dues al·legacions a l’avaluació d’impacte ambiental de l’heliport durant el període d’exposició pública del document.