balanç del sector
La venda de carburants està un 12% per sota que el 2019
Les vendes de carburants s’estan recuperant, però encara estan un 12% per sota de les d’abans de la pandèmia
Les vendes de carburants enguany s’estan recuperant, gràcies al diferencial de preus que hi ha de nou amb els països veïns. I és que, una vegada desaparegudes les ajudes que es van establir a Espanya i França per afavorir els consumidors davant de la pujada dels combustibles, ara tant la gasolina com al gasoil tornen a ser a Andorra notablement més barats, la qual cosa ha incrementat la competitivitat d’aquest sector. Això es tradueix en el fet que els preus són al voltant d’uns 25 cèntims menors pel que fa a Espanya i uns 40 cèntims menys en relació amb França, això els fa molt atractius, tant per als residents com per a tots aquells que venen a passar uns dies al país. D’aquesta manera, una pràctica com és omplir el dipòsit del vehicle quan tornen als respectius territoris d’origen torna a ser molt habitual entre els visitants, perquè de nou surt molt a compte i comporta un estalvi interessant.
Així ho va explicar aquesta passada setmana el president de l’Associació d’Importadors de Carburants d’Andorra (ASIDCA), David Porqueres, segons el qual “des que a finals de l’any passat se suprimeixen els ajuts en els països veïns, els diferencials s’han anat estabilitzant, de la qual cosa nosaltres estem molt satisfets, i això ens ha permès registrar una activitat que es pot considerar normal”.
Tot i això, Porqueres ressalta també que el sector no ha recuperat el nivell de vendes que tenia abans de la pandèmia del coronavirus, sinó que encara està per sota aproximadament, un 12% respecte al 2019, tal com reflecteixen les xifres d’importacions de carburants. “Encara falta molt perquè es pugui dir que la situació del nostre sector d’activitat s’ha normalitzat”, va indicar Porqueres.
“L’any 2022 va ser excepcional perquè la gent volia tornar a consumir”, va assenyalar el president de l’ASIDCA, que recorda que ara, però, la situació ha canviat i, igual que altres sectors d’activitat, el dels carburants també pateix l’increment del cost de la vida, que porta la ciutadania a intentar retallar despeses d’allà on sigui possible. “Aquest és un any amb vendes per sota de les que podríem tenir a causa de la situació internacional”, va afirmar Porqueres.
El directiu de l’entitat ressalta, a més, que aquest és l’únic sector econòmic en què més han baixat els preus al llarg dels últims mesos, després que se situessin en el màxim al juny de l’any 2022. “Altres sectors continuen amb els seus preus alts”, contràriament al que ha passat en altres sectors, on els preus s’han mantingut alts, va emfasitzar.
I és que, malgrat la sensació que de vegades tenen els consumidors, els integrants del sector intenten repercutir al més ràpidament possible les baixades que experimenten els carburants en els mercats internacionals, tot i que un gran percentatge del que costa la gasolina i el gasoil són impostos.
“Nosaltres traslladem les pujades i les baixades de la matèria primera sempre que podem”, va afegir Porqueres, que conclou que “en sis mesos els preus han baixat molt”. En concret, les gasolines eren al juny d’aquest any un 17% més barates que en el mateix mes de l’any passat, i igualment el gasoil era un 24% més barat, mentre que el gasoil de calefacció costava un 30% menys que ara fa un any.
Tot i això, reconeix que aquests preus menors haurien de suposar que les vendes s’incrementessin encara més del que ho estan fent. “El problema és que la gent no té diners i, per tant, consumeix menys amb l’augment del cost de la vida que s’està produint”, assenyalava Porqueres.
El passat juliol es va tancar amb un augment del 10% en l’entrada de carburants. La gasolina sense plom va registrar un augment del 28,8%, mentre que el gasoil de locomoció ho va fer un 9,1% i el fuel domèstic va baixar un 21%.
Tot i això, la importació de carburants es manté encara en els set primers mesos de l’any un 3,3% per sota del mateix període de l’any anterior. En el que portem de l’any 2023 s’han importat 91,3 milions de litres, mentre que en l’exercici passat es va arribar a la xifra de 94,3 milions. L’únic carburant que s'ha comprat més enguany és la gasolina sense plom, que ha pujat dels 18,6 milions del 2022 a 19,8.