balanç del semestre

La venda de tabac cau un 5% el primer semestre de l'any

Els membres del sector comercialitzen actualment al voltant d’un 15% menys d’aquest producte que abans de la pandèmia de coronavirus

Prestatgeria d'una botiga amb tabac.Fernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Els comerços de tabac han experimentat en el primer semestre d’aquest any una disminució de les vendes que se situa entre el 3% i el 5%. Aquesta reducció es considera normal i no preocupa de moment el sector, tenint en compte la contenció de les vendes que viu el comerç en general en els últims mesos. El president de la Unió de Comerciants de Tabac (UCAT), Raül Calvo, va explicar que “és una realitat que el mercat del tabac no anirà a l’alça, i un objectiu de mantenir-se ja és força correcte, perquè les tendències generals sempre seran negatives”. I és que l’hàbit del consum de tabac, contràriament al que passava fa tan sols uns anys, va a la baixa a nivell mundial, especialment per la recomanació sanitària de no fumar, i, per tant, es veu com una cosa lògica que això s’estigui reflectint en les vendes. “Tenim assumit que hi haurà una disminució progressiva en les vendes”, va assenyalar Calvo.

Tot i això, les vendes de tabac continuen sent molt importants, no només per a tots aquells que viuen directament d’aquesta activitat, sinó per al país en el seu conjunt, a causa dels importants ingressos que genera per a l’Estat. En aquest sentit, es calcula que al voltant del 95% de les vendes està condicionada a l’afluència turística, i els visitants ja no venen tan sols buscant tabac, alcohol, sucre i formatge, com succeïa fins fa pocs anys.

I és que el diferencial de preu existent amb els països veïns continua sent prou important com perquè molts dels turistes acabin comprant aquest producte. Així, pel que fa a França, comprar un cartró de tabac resulta al voltant d’un 65% més barat a Andorra, el que explica les importants vendes que es registren al Pas de la Casa, mentre que amb Espanya la diferència se situa entre el 20% i el 35%, depenent sempre de la marca. “No hi ha ja un turisme que vingui que específicament tingui al cap venir a fer aquesta compra especulativa, sinó que és més circumstancial respecte a la visita que fa a Andorra”, va assenyalar Calvo, que ressalta també que a hores d’ara “el consumidor francès té més importància que l’espanyol a l’hora de comprar tabac a Andorra”.

Les vendes de tabac són actualment un 15% inferiors a les que es registraven abans de la pandèmia del coronavirus i, des del sector, es considera que “és inassumible” que es pugui arribar de nou a les xifres de negoci que s’assolien abans. “Som conscients que no és possible tornar als mateixos volums de vendes d’abans”, va manifestar Calvo.

Una part de la baixada de les vendes de tabac que s’està produint s’està compensant amb l’increment de les cigarretes electròniques o vapejadors. “Es fan moltes vendes de petit import que ens serveixen per arrodonir els marges, però no tenen res a veure amb les vendes tradicionals”, va indicar. En aquest sentit, el president de l’UCAT recorda que “és un complement petit que ha tingut una certa moda i que ha crescut molt ràpidament, tot i que també ha arribat ara a un punt en què s’ha estabilitzat”.

La disminució de les vendes va en paral·lel a la dels ingressos per la taxa a la importació de tabac, que s’han reduït un 7,7% al juliol respecte al mateix mes de l’any passat. En l’acumulat dels primers set mesos de l’any, la recaptació per la taxa al tabac va ser de 47,7 milions d’euros, un 16,7% menys que en el mateix període del 2022, quan s’havien ingressat 57,3 milions. “Andorra ha posat molt ordre en aquest comerç i, en aquest sentit, estem en una situació molt estabilitzada i podem esperar que no hi hagi molts daltabaixos en les vendes”, va concloure Calvo.

LES CLAUS

3%-5% menys de vendes

Les vendes de tabac han baixat entre un 3% i un 5% entre l’1 de gener i el 31 de juny d’aquest any, segons les dades del sector dels comerciants.

Estabilització

La reducció no preocupa els comerciants, que veuen que hi ha una estabilització, però no una reducció important de les vendes.

15% menys que el 2019

En relació amb el 2019, l’any anterior a la pandèmia, les vendes són un 15% inferiors, però no es veu possible tornar a les xifres anteriors.

Diferencial de preu

El diferencial de preu amb els països veïns és important: fins al 35% amb Espanya i un 65% amb França, el que manté l’atractiu del producte.

tracking