mobilitat
La línia de bus de la Seu tindrà més freqüència i descomptes per als habituals
El Govern atorga a HIFE l’autorització definitiva per a l’explotació del servei de busos internacional
El servei d’autobús entre Andorra i la Seu d’Urgell ampliarà la seva freqüència amb busos cada 30 minuts, i incorporarà altres millores com un servei exprés al llarg del dia i noves ofertes en l’adquisició d’abonaments. Els canvis s’implementen després que el Govern fes l’autorització de l’explotació de la línia a Autocars Andorra 2011 –La Hispano de Fuente en Segures (HIFE)–, que ja venia fent el servei des de la fallida de Montmantell, i es posaran en marxa a partir de la segona quinzena de setembre. Així doncs, segons va explicar David Forné, secretari d’estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, la nova autorizació de la línia es compartirà amb les empreses Camino Bus-Autocares Lázara que actualment ja ofereixen aquest servei.
Respecte a la freqüència, s’augmenta amb un bus cada 30 minuts, i s’amplia l’horari tant a l’inici com al final. Així, el servei d’Andorra i la Seu s’iniciarà cada dia a les set del matí i finalitzarà a les 21.30 hores (a excepció dels diumenges i festius quan el darrer bus que sortirà d’Andorra ho farà a les 20.15 h). En l’altre sentit, el primer bus surt a les 6.30 h i el darrer a les 21 h de dilluns a dissabte (diumenges i festius comença a les 7.00 h i acabarà a les 21 h). La línia es complementa amb un bus exprés que no farà parades intermèdies i que oferirà set serveis en hores punta entre setmana i cinc el cap de setmana.
Quant a les tarifes, s’implementarà una rebaixa del 6% pels usuaris que tenen abonaments habituals, i també es crearà un abonament trimestral per estudiants. A més a més, s’aplicaran nous descomptes: un 20% per a famílies nombroses i monoparentals, i un 10% per a persones de la tercera edat.
Un altre dels aspectes que Forné va posar en valor va ser que a més de complir amb els requisits que els vehicles siguin d’una categoria mínima d’Euro 6 per assolir els objectius establerts de reducció de les emissions de CO2, l’empresa que explotarà el servei comptarà amb tres vehicles híbrids. Finalment, també es va posar en relleu que el nou servei preveu un sistema de venda anticipada de bitllets en línia a través de la web i d’una app, i que donarà informació del servei en temps real als usuaris.
L’executiu va atorgar l’autorització de l’explotació de la línia a HIFE, companyia que ja venia fent el servei després de la fallida de Montmantell al mes de maig, després de descartar les altres dues empreses presentades: Cooperativa Interurbana Andorrana-Autocars Brugulat, i Novatel-Transports Regina. Segons Forné, la decisió es va basar, d’una banda, en el compliment dels requisits establerts en els quals es valoraven les tarifes màximes aplicables i el tipus de vehicle (mínim Euro 6, amb una antiguitat màxima de cinc anys i accessibles per a persones amb mobilitat reduïda) i, de l’altra, els criteris quant a la proposta d’horaris, captació de nous usuaris i eficiència energètica: “L’empresa seleccionada supera amb escreix les expectatives”, va subratllar Forné. A la pregunta de si s’havia produït cap impugnació per part de les empreses descartades del procés, el secretari va explicar que no li constava i que segurament no es produirien: “s’ha fet de manera neta, ordenada i els criteris eren igual per a tothom i tothom podia presentar la mateixa oferta”, va afirmar.
Respecte a les queixes d’alguns usuaris sobre algunes falles en el servei de la línia, com l’incompliment en els horaris, el secretari va afirmar que no li constaven, però va deixar clar “que s’insistirà que es compleixin les freqüències que es van presentar. Si comencessin a oferir un mal servei ens posaríem mans a l’obra per solucionar-lo”. Forné també va comentar la qüestió que ja s’està tramitant també l’autorització a Espanya, i portaria un parell de setmanes a finalitzar-se.
BARRERA CELEBRA LA MILLORA DEL TRANSPORT PÚBLIC
L’alcalde de la Seu, Joan Barrera, va valorar positivament les millores anunciades des del Govern sobre el transport públic que uneix Andorra amb la Seu d’Urgell. Segons l’alcalde, es tractava d’una reivindicació que estava pendent des de feia temps: “des que hi va haver un augment de preu del bitllet, que es va duplicar, amb un servei molt deficient, amb una reducció d’horaris i una freqüència insuficient”. L’alcalde va afirmar que per la seva banda treballarien per aconseguir més rebaixes al preu.