transport
La caiguda del vehicle dièsel s'accentua
Estadística registra un descens d’un 23% en les matriculacions d’unitats de gasoil respecte al 2022
Les matriculacions de vehicles que utilitzen el gasoil com a carburant segueixen descendint i en el període de gener a juliol del 2023 s’han registrat 423 cotxes d’aquesta mena, xifra que representa una baixada d’un 23,1% respecte al mateix període de l’any anterior, quan s’havien fet 550 matriculacions, tal com es desprèn de l’informe publicat per Estadística. En canvi, s’observa un creixement de les matriculacions en els vehicles híbrids, que en total sumen 466 aquest any. Concretament pugen les matriculacions de cotxes híbrids de gasoil endollables i no endollables, que en el període de gener a juliol del 2022 se situaven en un total de 63 matriculacions i en el mateix període d’aquest any ascendeix a les 93 matriculacions. Així mateix també hi ha un increment dels vehicles híbrids de benzina endollables i no endollables que de les 362 matriculacions en el 2022, passen a les 372 matriculacions d’enguany. Diferent conducta s’aprecia en l’adquisició dels cotxes elèctrics, que el 2022 registraven 188 matriculacions, i enguany 83.
Segons el mateix document, el nombre més alt de matriculacions del període de gener a juliol del 2023 es troba en el grup de vehicles que empren benzina amb un total de 1.397 matriculacions. Tot i així, aquest grup té una variació negativa d’un 12,6% respecte al mateix període de l’any anterior, quan es van realitzar 1.599 matriculacions.
El canvi de tendència en l’adquisició dels vehicles dièsel es va iniciar el 2018. L’any 2017, les matriculacions dels dièsel encara augmentaven en un 2,5% amb un total de 1.922 matriculacions, però el 2018 va registrar una variació negativa del 15,9% amb 1.616 matriculacions.
Fent la consulta a alguns dels concessionaris del país, es pot constatar el canvi de tendència. Per a David Esclusa, de Seuwagen, el que més mal ha fet als vehicles dièsel han estat els avisos de contaminació de ciutats com Barcelona i Madrid: “Cada cop tenim més demandes de vehicles híbrids perquè la gent compra pensant en la prohibició europea que es venguin turismes de combustió quan arribi l’any 2035”.
A ES Motors, el propietari, Emili Leiva, explica que el dièsel és el més difícil de vendre. “Fa uns dos o tres anys que van notar dificultats a donar sortida als dièsel. En canvi els cotxes de benzina sí que continuen sent dels més venuts, i mica en mica també van entrant demandes de vehicles híbrids i alguns d’elèctrics.”
Joan Sala, gerent de Kars Automòbils, constata que treballen principalment amb cotxes de benzina, “tot i que hem notat un augment de demanda dels vehicles híbrids”. Quant als turismes 100% elèctrics afirma que gairebé no es venen: “No els recomano, i crec que és un error apostar perquè aquest sigui el vehicle del futur. No és possible generar una infraestructura per elevar la utilització d’aquest vehicle i a més hi ha la contradicció que construir-lo suposa una contaminació més gran que el fet d’utilitzar carburants. L’aposta haurien de ser els combustibles sintètics.”