infraestructures
Un 11% dels vols d'Air Nostrum que connecten amb Madrid s'han cancel·lat
La comissió mixta de l’aeroport d’Andorra-la Seu celebra la bona marxa de l’equipament
La reunió ordinària de la comissió mixta per a la gestió, l’explotació i la promoció de l’aeroport d’Andorra-la Seu d’Urgell que comparteixen el Govern i la Generalitat de Catalunya va abordar ahir el funcionament de la primera i de moment única línia comercial que opera a la instal·lació, la que connecta amb Madrid. Segons el comunicat difós per l’executiu després de la reunió, “s’ha posat en relleu la importància del funcionament regular d’aquesta línia per donar impuls a la infraestructura”. Quant a les incidències, es va posar de manifest que de les 111 operacions que s’han realitzat fins aquest mes d’agost, “tan sols 13 operacions no s’han pogut operar, la majoria de les quals han estat per causes meteorològiques”.
El ministre portaveu, Guillem Casal, va ser interpel·lat sobre aquesta qüestió en la roda de premsa posterior al consell de ministres, després que el vol hagi sumat incidències les dues darreres setmanes. “El secretari d’Estat de Transports i Mobilitat està en contacte constant amb Air Nostrum per mirar de minimitzar aquestes situacions i que la gent hi continuï confiant”, va indicar Casal. Sobre el possible risc de desafecció i, per tant, de caiguda de passatgers, el ministre va indicar que a hores d’ara les dades de què disposen no constaten que hi hagi aquesta pèrdua d’usuaris perquè les xifres es mouen en els mateixos termes que l’any passat, que es va tancar amb 11.000 passatgers. Casal va precisar, a més, el motiu de les 13 cancel·lacions: vuit a causa de la meteorologia i cinc per criteris tècnics.
Però més enllà de la línia regular que connecta amb la capital espanyola els divendres i els diumenges, Casal va remarcar l’evolució positiva de la infraestructura fruit de la “bona col·laboració” del Principat amb la Generalitat de Catalunya i també de “les bones relacions” amb l’administració espanyola. En aquest sentit, el comunicat sobre la reunió de la comissió mixta va detallar que “s’ha pogut constatar l’increment d’activitats de l’aeroport que repercuteix al territori amb més activitat econòmica”.
A banda del creixement de passatgers –que és va doblar del 2021 al 2022 per l’efecte Air Nostrum–, el comunicat detalla que l’equipament disposa ara de 13 hangars quan només en tenia un el 2010, i que la previsió és que creixi en quatre més. Tanmateix, es van destacar les inversions efectuades, destacant l’abalisament nocturn per operació comercial, però també la millora de la carretera d’accés o que s’hagi repintat la pista d’aterratge. La delegació andorrana la va encapçalar David Forné.
PENDENT EL PERMÍS PER VOLAR DE NIT
L’aeroport ja està preparat per operar vols nocturns, però Air Nostrum encara no disposa de l’autorització pròpia per aterrar o enlairar-se durant aquesta franja del dia a l’equipament alturgellenc. Segons van indicar des de la companyia, el tràmit s’està gestionant amb l’Agència Estatal de Seguretat Aèria espanyola (AESA), però “no podem saber quan arribarà aquesta resolució”. AESA sí que va validar la il·luminació nocturna instal·lada a la infraestructura després de la revisió efectuada el mes de febrer passat. Els treballs van costar un milió d’euros.