ensenyament
La matèria alternativa a la religió està gairebé definida
Baró assegura que l’assignatura està gairebé preparada tot i que descarta que s’imparteixi a l’inici del curs
El ministre d’Educació, Ladislau Baró, va assegurar que la matèria que ha de servir d’alternativa per a l’alumnat que no faci religió ja és a punt. El ministre va evitar precisar quan s’impartirà a les aules, tot i que va descartar que sigui al principi de curs i va insinuar que es podia allargar una mica en el temps, encara que va preferir no donar gaires detalls sobre el timing amb el qual treballen els ensenyants.
Sí que va concretar que es tracta de la matèria educativa que es va pactar en el seu moment, arran de la polèmica que va sorgir amb la nena musulmana que no pot anar a l’escola andorrana amb el vel islàmic.
Baró va apuntar que serà una assignatura que tractarà sobre els valors democràtics, la ciutadania o o la història de les religions. Aquesta nova assignatura optativa s’introduirà primer com a prova pilot fins que quedi integrada en el pla d’estudis. Actualment hi ha escolars que opten per religió, mentre que la resta tenen aquest temps com a estudi en general.
Per aconseguir l’acord polític la passada legislatura l’oposició socialdemòcrata va renunciar que la religió deixi de ser una assignatura als centres públics, i d’altra banda el Govern es va comprometre a implantar una assignatura alternativa per a aquells alumnes que no triïn la religió. En tots dos casos no seran computables per a les notes.
El curs arrenca aquest dilluns. Precisament dimecres passat la presidenta del grup parlamentari socialdemòcrata, Judith Salazar, va entrar a Sindicatura una demanda d’informació amb relació a la implementació d’un ensenyament alternatiu a la religió catòlica, la qual en l’actualitat és una opció voluntària per als alumnes del sistema educatiu andorrà. Salazar va recordar que l’article 20 de la Llei qualificada de modificació de la Llei qualificada d’educació i de la Llei d’ordenament del sistema educatiu andorrà recull que “durant l’ensenyament obligatori, els centres han d’oferir l’ensenyament de la religió catòlica. Aquest ensenyament és d’opció voluntària per als alumnes”, i que qui no opti per aquesta opció ha de disposar d’un ensenyament alternatiu, “abordat des de la perspectiva de la disciplina filosòfica de l’ètica, dels valors i de la història de la democràcia”.
LA TECNOLOGIA POT CONVIURE AMB ELS FORMATS TRADICIONALS
El ministre de Relacions Institucionals, Educació i Universitats, Ladislau Baró, va defensar l’ús de les noves tecnologies als centres educatius malgrat les crítiques per part del professorat com un sistema que pot afectar l’escriptura i la comprensió lectora. Baró va aclarir que manté viva la qüestió dels efectes secundaris de la tecnologia, però que el ministeri aposta, davant d’un sistema educatiu que va titllar de “revisable”, per una formació que combina les pantalles amb els formats tradicionals, com ara el paper o els llibres. “Són també competència bàsica”, va explicar Baró.