La caiguda de la línia telefònica és la més greu de la història

Un equipament va deixar de funcionar i el d’emergència previst per a aquestes incidències tampoc

Una dona fent una trucada amb el seu aparell mòbil.Fernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Andorra Telecom no va amagar ahir la seva preocupació per una avaria general en telefonia i part d’internet que el portaveu de l’operadora, Carles Casadevall, va qualificar sense embuts com “la més important de la història”, bàsicament perquè va afectar els serveis d’emergències i aquest fet és qualificat de molt greu per les conseqüències que pot tenir, encara que sortosament no es va produir cap incidència greu durant aquest llarg lapse de temps.

A les tres de la tarda va començar tot. L’equipament de l’operadora va deixar de funcionar i va començar a afectar totes les telecomunicacions. A priori aquest incident no hauria d’haver comportat cap problema, ja que es tracta d’un escenari ja previst, però el que no comptaven els tècnics de la companyia és que el segon equipament –el que assegura el servei en cas que el primer pateixi una avaria– no va respondre i tot el país es va quedar sense telefonia, amb l’excepció del 3G i de la fibra òptica que arriba a les llars i fan funcionar el wifi.

El que més va preocupar va ser que durant una estona els serveis d’emergència –policia i bombers– no podien rebre comunicacions dels ciutadans fins que es van poder habilitar uns números d’urgència. La policia va informar d’un telèfon mòbil i amb els bombers va ser possible contactar a través de WhatsApp.

Des d’Andorra Telecom van remarcar que l’avaria que va afectar tot el país va ser generalitzada. Casadevall no tenia constància de problemes amb els TPV dels comerços i ahir se suposava que havien funcionat perquè la majoria funcionen amb 3G o per wifi.

El portaveu d’Andorra Telecom va preferir no avançar la causa de la incidència fins que els tècnics la puguin determinar amb exactitud. De fet, s’esperava al llarg de la nit recuperar la normalitat, ja que el servei es va anar normalitzant gradualment i pels volts de les 19 hores ja s’havia aconseguit que el 90% dels usuaris tinguessin plena cobertura, encara que es produïen talls.

Casadevall va subratllar que policies i bombers van mantenir la comunicació interna en tot moment, i que la gravetat va ser que els ciutadans no podien trucar en cas d’urgència fins que es van habilitar les línies alternatives.

A les 16.30 hores, segons va explicar Casadevall, “la situació es va estabilitzar força” i a darrera hora de la tarda “l’afectació era mínima”. El responsable de l’operadora va qualificar de “greu” l’avaria perquè es va allargar i va afectar cossos especials, i va assegurar que si és necessari fer una inversió “en un tercer equipament d’emergència es farà per evitar que es torni a repetir una situació similar en el futur”.

Sí que es van poder enviar missatges de WhatsApp durant la tarda perquè les dades es van mantenir habilitades gràcies al 3G. Més tard va començar a funcionar el 4G i 5G, i es va normalitzar el servei. Casadevall en cap moment es va referir a un possible atac hacker i sempre es va referir a una fallada tècnica en els equipaments, entre els quals el d’emergència, un fet que va desconcertar els tècnics perquè sempre havia respost.

CLAUS

1 A les 15 hores es produeix l'avaria

A les 15 hores deixa de funcionar un equipament de la companyia i cau la xarxa a tot el país. Les trucades de mòbil i fix són les més afectades i el 3G es manté.

2 El dispositiu d'emergència no va respondre

La companyia disposa d’un segon equipament d’emergència que no va respondre, fet que desconcerta els tècnics que n’investiguen les causes.

3 Números especials per emergències

La principal preocupació va ser recuperar la comunicació de la població amb els cossos especials, bombers i policia. Es van habilitar dos telèfons.

4 No es descarta invertir per aun nou dispositiu

La companyia de telecomunicacions espera conèixer amb exactitud què va passar ahir i si és necessari adquirirà un tercer equipament d’emergència.

tracking