Reportatge

“A punt de caducar, no el vull”

Els clients tenen tendència a no comprar els productes a punt de caducar i, si ho fan, és a un preu molt rebaixat.

Un expositor amb productes en promoció.Fernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

“Si el iogurt caduca al cap de dos dies, no el compro. Si caduca al cap de tres, tampoc. Miro que sigui una setmana, mínim”. Així ho va explicar un comprador en un supermercat quan remenava entre els làctics. “És més important que mai”, “caldria conscienciar més” o “hem de frenar-la” són algunes de les respostes dels treballadors del voltant. Davant d’aquest problema, el Govern va impulsar el Dia contra el malbaratament alimentari, que se celebra el 29 de setembre. I si ho és cada dia l’any?

La gran majoria dels clients no volen, o no volem, comprar un aliment a punt de caducar per por de no menjar-nos-el i llençar-lo. “Tots ho pensem”, va dir un depenent. Però, si ningú el compra, acabarà a les escombraries abans no surti d’un supermercat. És per això que molts establiments en rebaixen el preu, els posen d’oferta i en fan més atractiva la compra. Segons fonts properes a l’establiment, la secció d’alimentació de Pyrenees disposa d’una zona habilitada per a aquests productes més barats. “Fa molt de temps que ho fem”, va comentar un dels treballadors. “Són aliments encara de qualitat i que molta gent ve a comprar”, va seguir. “Cada matí posem una desena de productes a més bon preu i al migdia ja s’ha buidat l’estant, és quasi un malbaratament inexistent”, va assegurar. L’Eleclerc també ho fa “des de fa molt de temps, és una qüestió de la companyia i de l’empresa”, va explicar un dels directius, Juanjo San Nicolás.

Govern obligarà els grans supermercats, els de 1.200 metres quadrats o més, a ofertar els productes a punt de caducar a partir de l’any vinent i pels que no ho facin la sanció pot ascendir fins als 300 euros. Ja no serà voluntari, serà obligatori. Segons va concretar el ministre de Medi Ambient i Agricultura, Guillem Casal, són els centres que més residus generen i, per tant, la normativa hi és més estricta. Però els negocis més petits tampoc es queden enrere.

L’Ametller Origen té uns 600 metres quadrats i no l’afecta la nova Llei, però fa dos anys que va apujar la persiana i, des de llavors, té una secció amb aquest tipus d’aliments, amb un 25% de rebaixa. Comptabilitza un 2,5% de malbaratament alimentari, una xifra que vol reduir a zero. “Molts clients venen per això, busquen comprar-ho més barat”, va explicar l’encarregada, Natàlia Martins. L’encarregat de City Center, Joel Ponce, veu que els aliments que llença més són les fruites i verdures. La manera de vendre’ls és exhibint-ho a la caixa de pagament a preu rebaixat “i funciona, paguen menys pel mateix”, va explicar Ponce.

La Sílvia és mare de tres fills i prefereix comprar els productes rebaixats. “Ho agafo, sempre mirant que la data no hagi vençut”. La Maria prioritza els aliments recentment posats a la venda i, si cal, remena pel supermercat per quedar-se el producte més endinsat de l’estanteria. Però, si es tracta d’un producte d’oferta, a un preu rebaixat, admet que no s’ho pensa dues vegades. “És la mateixa qualitat”.

LA NOVA LLEI, VOLUNTÀRIA PER ALS PETITS NEGOCIS

La normativa que entra en vigor a partir del gener afecta els supermercats dels centres comercials o de gran superfície. Al país en són deu: Super U, Carrefour, Caprabo d’illa Carlemany, Caprabo fresh,Pyrénées, Eleclerc de Sant Julià de Lòria, el de la capital, Sant Eloi, River i Epizen. Però el requisit no comporta que altres locals s’hi adhereixin i prenguin mesures similars. El ministeri de Medi Ambient i Agricultura “anima als altres establiments a fer-ho de manera voluntària”, segons va declarar el ministre Casal. L’objectiu de Govern és disminuir un 50% el malbaratament pel 2030, segons estipula la Llei d’economia circular. Malgrat desconèixer les xifres actuals, Casal va evidenciar l’esforç “que hem de fer entre tots”. És el cas del súper City Center, ubicat a la capital. Es tracta d’un negoci petit, independent dels grans magatzems del país, i fins ara posa en promoció poques unitats a la caixa de pagament. “A partir de la nova Llei, ens plantegem fer alguna acció més important”, va declarar l’encarregat, Joel Ponce. No va concretar de quina manera, però sí que va evidenciar la voluntat d’aplicar els mateixos requisits que els grans súpers. És el cas dels Carrefour exprés, com ara el del Prat de la Creu o el de l’avinguda de les Escoles. Ambdós són locals petits i no compleixen el requisit de la Llei, però formen part del grup Pyrenees i, segons van confirmar fonts de l’empresa, tots disposen de les mateixes accions que el gran supermercat.

tracking