Infraestructures

La desviació de la Massana costarà la meitat del previst

La nova infraestructura viària, que estarà enllestida l’any 2027, acollirà el 70% del trànsit que es genera entre les dues parròquies

El ministre de Territori i Urbanisme, Raul Ferré, i el cap d'àrea d'Obra Pública, Ramon Serra.SFGA / J. A. VILADOT

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Una de les infraestructures viàries de les quals més s’ha parlat en els últims anys, la desviació de la Massana-Ordino a la CG-3, serà una realitat l’any 2027 si es compleix el calendari d’obres. Així ho va manifestar ahir el ministre de Territori i Urbanisme, Raul Ferré, que va indicar que està previst que avui mateix es publiqui al BOPA la licitació de les obres de l’anomenat tram 2 d’aquesta infraestructura, de manera que es podran començar a principi de l’any vinent i acabarien en un parell d’anys.

El cost final de la desviació serà d’uns 32 milions d’euros, dels quals el comú de la Massana n’aportarà cinc, que suposa que s’hagi reduït a la meitat la inversió que s’havia previst en un principi, que pujava a uns 60 milions d’euros. Ferré va expressar la seva satisfacció perquè aquesta “vella reivindicació”, que descongestionarà de trànsit el centre de la Massana, ja que es calcula que fins a un 70% dels vehicles circularan per la nova via, pugui ser finalment una realitat.

El traçat total que s’ha de construir és d’uns dos quilòmetres i a la fase final compta amb un ramal (tram 4) que permet evitar la circulació en direcció Arinsal i un altre (tram 5), cap a Ordino. El tram 2 costarà nou milions d’euros, quatre dels quals aportats pel Govern i cinc pel comú massanenc, i és, de fet, el primer que s’executarà, ja que el tram 1 correspon al túnel que s’ha descartat a causa de l’elevat cost econòmic, que sortiria del túnel dels Dos Valires. “La desviació és una infraestructura prioritària per millorar la qualitat de vida dels ciutadans, de tot el país i especialment la dels habitants dels diferents nuclis de les valls del nord”, va indicar el ministre en una compareixença en què va estar acompanyat pel cap d’àrea d’Obra Pública, Ramon Serra. Es tracta d’un projecte alternatiu a aquell que es plantejava al pla sectorial de noves infraestructures viàries del 2005, però que no s’ha pogut començar a materialitzar fins ara gràcies a la tasca conjunta entre el Govern i el comú de la parròquia, segons va destacar el ministre.

La desviació començarà tot just al revolt de la CG-3 a la Serra de l’Honor, que és el primer tram que ara es licita i on sol concentrar-se el trànsit d’accés sud a la Massana en hores punta. D’aquesta manera, en tractar-se d’una carretera urbana, serà la mateixa corporació massanenca la que assumirà la major part de la inversió prevista. En aquest punt es construirà un pas soterrat per als vianants. Tal com va explicar Serra, la resta del traçat es divideix en tres trams més: l’anomenat tram 3, el més car, suposarà l’encreuament del riu Valira del Nord des de l’anterior fins a la zona de Palanques. Amb una longitud de 500 metres i diversos viaductes, la seva licitació es farà al llarg del 2025 i farà possible accedir al centre de la Massana a través de ramals que aniran fins a la zona del comú. Al punt on acabi el tram 3 hi haurà un ramal d’uns 390 metres –tram 4– que connectarà amb la CG-3 al seu pas pel telecabina, i un altre –tram 5–, de 450 metres, que anirà cap a Ordino, amb un passeig a la vora de la carretera i un mirador volat sobre el riu. Aquests dos últims ramals permetran circular directament cap a la zona d’Arinsal i Ordino i es licitaran durant el 2026.

Ferré va assenyalar que tot i que el traçat que es construeix és només d’uns dos quilòmetres d’extensió, l’obra és complexa i cara a causa de l’orografia del terreny, que ha obligat a incloure elements com murs de sosteniment o viaductes. El ministre va admetre que els treballs suposaran “alguna molèstia” per al ciutadà, tot i que “s’han de fer”.

TRES GRANS INFRAESTRUCTURES

La intenció del Govern és tirar endavant aquesta legislatura tres grans infraestructures viàries “rellevants”, començant per la desviació de la Massana-Ordino, les obres de la qual s’iniciaran l’any vinent. Una altra és la continuació del desdoblament de la carretera general 1, a Sant Julià de Lòrià (túnel de Rocafort), amb una adjudicació ja feta de 400.000 euros. I la tercera és l’acabament de l’eixample a la carretera general 2 a l’altura de la Trava, a Canillo, fins a la cascada de Moles.

tracking