TRANSPORT AERI
Vols a Palma mínim dos cops per setmana des de la Seu
Les empreses interessades hauran de poder operar amb aparells ATR Aircraft de mínim 48 places
Un BOPA extraordinari va publicar ahir l’edicte relatiu al concurs per adjudicar la nova connexió aèria regular des de l’aeroport d’Andorra-la Seu d’Urgell fins a Palma de Mallorca. Les empreses interessades tenen fins al 3 de novembre vinent per formalitzar la proposta que, com a mínim, ha de preveure la connexió dos cops per setmana amb l’illa balear durant tretze setmanes, que coincideixin amb el pic de demanda de la temporada d’hivern 2023-2024. Però el plec de bases també apunta que els licitadors poden fer altres propostes que superin aquests mínims, per exemple amb una alternativa que suposi que hi hagi més freqüències. En l'apartat on s'especifica el contingut que ha de tenir l'oferta s'apuntava la inclusió d'una proposta per operar una tercera freqüència entre setmana entre la instal·lació de l'Alt Urgell i Madrid, tot i que fonts del Consell General han especificat aquest matí que es tracta d'un "error tipogràfic en un delsparàgrafsdel plecpublicat". Ja s'ha publicat el plec correcte amb la supressió d'aquest paràgraf.
D'altra banda, el plec de bases, però, deixa clar que la quantia màxima subvencionable són 220.000 euros i que la companyia interessada ha de poder operar amb avions ATR Aircraft amb almenys 48 places i, a més, acreditar un historial d’operació programada amb aquest tipus d’aparells durant un mínim de cinc anys. Quant als condicionants tècnics de l’empresa, també s’estableix que ha de disposar d’una llicència d’explotació aèria d’acord amb la normativa europea, una assegurança obligatòria d’accidents d’acord amb les directives del Parlament Europeu i proporcionar una declaració jurada conforme no és una empresa en situació de dificultat, entre d’altres. Els dies dels vols es deixen oberts, amb el benentès que han de ser aquells que s’identifiquin amb més potencial.
El conjunt de condicions recull que a cada seient de l’aparell hi pot haver documentació publicitària i informativa de no més de cinc pàgines amb el format i contingut que decideixi el Govern, com ara informació de les estacions d’esquí o d’esdeveniments al país. La proposta econòmica és la que puntua més a l’hora de valorar l’adjudicació a l’empresa. També es tindrà en compte el pla de negoci, les propostes de dies d’operació o la mida de la flota.
El vol a Palma de Mallorca respon a les dades que constaten l’augument de turistes d’aquesta procedència durant l’hivern els darrers anys. Segons xifres d’Andorra Turisme, aquest any ja han vingut 60.000 persones des de Palma de Mallorca, una quantitat que representa un 50% més de les que ho havien fet l’exercici passat. Ja era una de les destinacions que s’havien posat sobre la taula a final de l’any passat.
A banda de licitar aquesta nova ruta, el Govern ha confirmat la pròrroga de les dues freqüències setmanals a Madrid que explota Air Nostrum. Malgrat les cancel·lacions i incidències de les dues setmanes que van provocar que el Govern posés en dubte la continuació del contracte, les dues parts han reconduït la situació. Tal com va explicar el secretari d’Estat de Transports i Transició Energètica, David Forné, per minimitzar els problemes derivats d’eventuals suspensions de les operacions s’ha fixat un nou protocol que prioritza el vol a la Seu amb retard, després el vol a l’aeroport de Lleida i el vol a Barcelona en última instància.La línia està tenint una mitjana d’ocupació del 72%.
Tot i que les dates dels vols a Palma estan obertes, les més probables serien les mateixes que les de la connexió amb Madrid, els divendres i els diumenges, que permeten les estades de cap de setmana a Andorra.L’operativa hauria d’arrencar a principi del 2024.
CLAUS
1 Dos freqüències com a mínim, però ampliables
Els licitadors han d’oferir un mínim de dos freqüències setmanals amb l’illa balear en dies a fixar, però la proposta pot incloure’n més.
2 Empreses amb ATR d'almenys 48 places
Les empreses interessades hauran de poder operar amb aparells ATR Aircraft de mínim 48 places i demostrar una experiència de cinc anys.