OBRES I URBANISME
L'heliport començarà a operar a final de l'any 2025
Aquesta setmana han començat els treballs d’una infraestructura que diferents governs han intentat executar des del 1985
L’heliport engega motors. Aquesta setmana ha començat el procés de construcció del nou centre d’aterratge d’helicòpters a la zona de la Caubella, a Pal, tal com va assegurar en una roda de premsa el secretari d’Estat de Transports i Mobilitat, David Forné, juntament amb el director d’Energia i Transports, Carles Miquel. El nou projecte tindrà un cost de 10,3 milions d’euros, dels quals gairebé la meitat els aportarà el Govern. La infraestructura servirà per agilitzar els serveis d’emergències mèdiques i millorar el desenclavament del país, ja que s’hi preveuen rutes comercials. Les obres acabaran a mitjan 2025, però l’heliport no es posarà en funcionament fins a final d’aquell mateix any, sempre que no s’endarrereixin.
“És una aposta ferma d’aquest Govern i una necessitat imperativa per als ciutadans d’aquest país, ja que tindrem una infraestructura pública”, va afirmar Forné a la roda de premsa celebrada ahir.
La primera fase de construcció consisteix en l’adequació d’una plataforma on es talarà una superfície d’arbres d’aproximadament dues hectàrees de les onze que ocuparà el terreny. De totes maneres, Forné va destacar que tot plegat tindrà un baix impacte visual perquè “la zona està antropitzada, ja que ja està tocada per l’home”, davant la carretera i les pistes d’esquí que hi ha. A més, s’utilitzaran materials integrats paisatgísticament per fer la construcció. El camp de vol estarà llest a mitjan 2024, mentre que els edificis annexos no estaran disponibles fins a mitjan 2025. Un cop acabada la terminal, s’executaran proves de funcionament i serà a final del 2025 quan es podrien començar a realitzar els primers vols oficials.
El complex tindrà una pista de 100 metres de llargada per 20 d’amplada i hi haurà un hangar d’uns 800 metres quadrats on es podran estacionar fins a set aeronaus, entre les quals helicòpters de gran dimensió com, per exemple, els Super Puma, que fan servir el president francès o l’espanyol per fer visites d’Estat. També ha estat dissenyat pensat per al futur perquè tindrà la capacitat de rebre helicòpters elèctrics, que estaran destinats al trànsit regular de passatgers per fer rutes molt concretes. Molt a prop s’establirà un edifici comercial amb activitats de restauració i s’instal·laran despatxos de policia i de duana per seguir els protocols internacionals de control.
L’heliport servirà per donar resposta als serveis de salvament i la gestió d’emergències amb més celeritat per la proximitat que hi ha amb la carretera, i també disposarà de més seguretat perquè es tracta d’una zona sense nuclis urbans. “Tindrem i garantirem una seguretat pública en l’àmbit de passatgers i de tota la zona perquè traurem tots els vols del centre de la Massana”, va indicar Forné. La localització s’ubica en un espai geogràfic bastant centrat d’Andorra i això farà que els desplaçaments que es facin des d’aquest punt fins als altres “seran la mínima distància possible i podrem garantir totes les emergències amb la màxima celeritat possible”, va argumentar el secretari d’Estat.
Alhora serà útil per a tots aquells treballs i construccions aèries que es facin al país. La intenció és que també aculli rutes comercials per millorar el desenclavament del país, tot i que aquesta no és la base principal del projecte, segons va assegurar Carles Miquel. La nova infraestructura centralitzarà els vols nacionals i internacionals que arribin al país i serà el punt fronterer aeri d’Andorra amb l’exterior. Segons el Govern, es preveuen entre dos mil i gairebé quatre mil operacions anuals.
Aquest projecte era una proposta molt sol·licitada per part de molts executius del país. “Des de l’any 1985, perquè vegeu una mica la importància, Andorra ha volgut disposar d’un heliport nacional públic i gairebé més de trenta anys han hagut de passar”, ha matisat Miquel.