ENSENYAMENT
Espanya homologarà el 80% dels títols d'FP
En el 20% restant només caldrà fer algunes reformulacions per obtenir el reconeixement
El 80% de les titulacions d’FP obtindran l’homologació o reconeixement espanyol de forma directa abans de final d’any. Així ho va anunciar el secretari d’Estat d’Educació i Universitats, Josep Anton Bardina, que es va mostrar “esperançat” respecte al procés que va iniciar a final del mes de juny amb la secretària de la Formació Professional a Espanya, Clara Sanz. Segons Bardina, en el 20% restant s’haurien de fer alguns canvis, “potser cal ampliar, reduir o fer una reformulació”. Bardina també va especificar que mentre que a Europa es procedia al reconeixement, Espanya realitzava l’homologació dels títols, però que es trobava en procés de canvi i bé podria decidir un reconeixement o una homologació.
Bardina va realitzar les declaracions en la presentació de les línies estratègiques del ministeri de Relacions Institucionals, Educació i Universitat, en què el ministre, Ladislau Baró, va destacar que el treball se centraria en els eixos de qualitat i eficiència. Respecte als estudis superiors d’FP, un dels projectes destacats esmentats va ser la creació d’un observatori de la formació professional, “que està en període de desenvolupament i en què la principal tasca serà connectar les demandes del mercat laboral amb l’oferta d’estudis, i que les demandes del mercat puguin orientar les demandes dels estudiants”. Respecte a la normativa per a l’autorització de les universitats, Baró va reiterar que el marc inicial era adequat, però que actualment calia anar més enllà i avaluar el valor que poden aportar al país “més enllà de la seva presència”.
Dins de l’objectiu de treballar la cohesió dels sistemes educatius que conformen la xarxa pública d’escoles, Baró va anunciar la creació d’un decret regulador de les inscripcions i els canvis dels alumnes entre els sistemes educatius. Baró va explicar que fins ara aquests eren canvis “excepcionals” i s’havia notat un increment de la demanda a mitjan curs. “No és el mateix fer-ho a la meitat d’un cicle que en finalitzar una etapa, cal una norma que faci una gradació dels criteris i establir amb quins criteris s’accedirà a realitzar aquests canvis i amb quins no”. En la compareixença, Baró va valorar de “satisfactòria” la implementació de la nova assignatura Créixer en valors: “S’està començant a rodar, i incideix en temes com el pluralisme democràtic, convivència, pensament crític”, i tot i no tenir les xifres va explicar que es mantenien les proporcions d’alumnes que feien religió. Sobre la consolidació de les places del sistema educatiu, Baró va explicar que s’està treballant conjuntament amb Finances i Funció Pública, i va afegir que no tan sols es tindrien en compte els criteris d’antiguitat.
També es van presentar les dades de l’inici del curs escolar, en les quals es veu un augment del 0,58% pel que fa a l’Escola andorrana, un 3,15% més en el sistema espanyol i un decreixement del 2,45% en el sistema francès. El sistema britànic és el que presenta un increment més acusat, un 12,67%. Quant a les beques concedides, en el curs 2022-2023 a ensenyament obligatori, ascendeixen a 1.318.957,11 euros, i en superior, a 1.467.621,73 euros.
RENOVACIÓ DEL CONVENI AMB SKI ANDORRA
El secretari d’Estat d’Educació i Universitats, Josep Anton Bardina, va anunciar en la presentació de les línies estratègiques del ministeri la renovació i signatura del conveni amb Ski Andorra de cara al curs escolar 2023-2024. Algunes de les modificacions destacades per Bardina van ser, d’una banda, l’ampliació a tres hores d’esquí amb monitor, a diferència de les dues actuals. Aquesta modificació, va assenyalar el secretari, es realitza amb l’objectiu d’assegurar que l’activitat inclogui un contingut de caire tècnic. També es prescriuen algunes mesures de seguretat indispensables per a la bona realització de l’activitat, com la utilització del casc de manera obligatòria o l’ús de la tortuga. D’altra banda, Bardina també va explicar que s’amplia la prova pilot del model d’esquí a set escoles. Segons el secretari, la prova de moment se centra a desenvolupar una sèrie d’activitats a l’entorn de la neu i d’aprofundiment de les matèries pròpies de les estacions d’esquí.